Journal of Digital Contents Society (디지털콘텐츠학회 논문지)
- Volume 7 Issue 1
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- Pages.35-40
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- 2006
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- 1598-2009(pISSN)
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- 2287-738X(eISSN)
A Study on Types and Limitations of Control Systems in Computer Game Artificial Intelligence
게임 인공지능 기술의 제어 시스템 유형 및 문제점 연구
Abstract
Game AI(Artificial Intelligence) technologies implement the movement of autonomous characters and control the movement of Non-Player Characters(NPC). In this paper, we present several types of game AI control systems such as Movement Scripts, FSM(Finite State Machines), Hierarchical State Machines, fuzzy State Machines, and Pathfinding techniques and their limitations.
게임 인공지능 기술은 등장 캐릭터의 지능적인 행동을 구현하고 플레이어에 의해 조종되지 않고 자동적으로 움직이는 NCP(Non Player Characters)의 행동을 제어하는데 요구된다. 본 논문에서는 이러한 게임 인공지능 기술의 제어 시스템으로 사용되는 Movement Scripts, FSM(Finite State Machines), Hierarchical State Machines, Fuzzy State Machines 방식과 캐릭터가 현재 위치에서 목적지까지 갈 수 있도록 이동 경로를 제어하는 Pathfinding techniques방식을 기술하고 각 유형의 한계점을 비교 제시하였다.
Keywords
- Game AI;
- Movement Scripts;
- FSM (Finite State Machines);
- Hierarchical State Machines;
- Fuzzy State Machines;
- Pathfinding techniques