A Study on the gifted classes model using deepening questions

심화 발문을 통한 영재 수업 모델 연구

  • Published : 2006.02.01

Abstract

Gifted students in elementary, middle and high schools require a specialized curriculum to foster their mathematically gifted natures. Questions that stimulate the teacher's intellectual curiosity, student reactions and methods pertaining to content organization and problem formation are the main foci.

초 중 고등학교 수학영재를 대상으로 하는 수학수업의 모델로, 수학수업을 진행하는 과정에서 수학영재의 지적 호기심을 유도하는 발문과 이에 대한 학생들의 반응, 그리고 내용 구성 방법에 대한 연구이다. 수업 중 제시되는 각 개념은 기초에서 심화에 이르는 위계적 구조로 제시되며, 교사는 심화 발문을 통해 학생들의 개념에 대한 이해 정도를 단계별로 높인다. 본 연구에서는 교사의 이와 같은 발문과 학생들의 발문에 의해 이루어지는 영재수업의 모델을 제시하는데 목적이 있다.

Keywords