초록
Divide-and-Conquer방법은 병렬 곱셈기의 구성에 잘 적용되며 가장 대표적으로 카라슈바 방법이 있다. Leone은 최적 반복 회수를 카라슈바 알고리즘에 적용하였으며 Ernst는 다중 분할 카라슈바 방법을 제안하였다. 본 논문에서는 카라슈바 알고리즘에서 불필요한 연산이 제거된 불필요한 연산이 없는 카라슈바 알고리즘과 효율적인 하드웨어 구조를 제안한다. 본 논문에서 제안하는 알고리즘은 기존의 카라슈바 알고리즘에 비교하여 같은 시간 복잡도를 가지나 공간 복잡도를 효율적으로 감소시킨다. 특히 확장체의 차수 n이 홀수 및 소수일 때 더 효율적이며 최대 43%까지 공간 복잡도를 줄일 수 있다.
In this paper we propose the Modified Karatsuba-Ofman algorithm for polynomial multiplication to polynomials of arbitrary degree. Leone proposed optimal stop condition for iteration of Karatsuba-Ofman algorithm(KO). In this paper, we propose a Non-Redundant Karatsuba-Ofman algorithm (NRKOA) with removing redundancy operations, and design a parallel hardware architecture based on the proposed algorithm. Comparing with existing related Karatsuba architectures with the same time complexity, the proposed architecture reduces the area complexity. Furthermore, the space complexity of the proposed multiplier is reduced by 43% in the best case.