A Study of Load Modeling Method for Vibration Estimation of Bridge Structures

교량구조물의 진동영향평가를 위한 동하중 이상화모델링 기법 연구

  • 박연수 (전남대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 홍혜진 (전남대학교 대학원 토목공학과) ;
  • 공강주 (전남대학교 대학원 토목공학과) ;
  • 김정주 (전남대학교 대학원 토목공학과)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

Structures of Civil Engineering have been designed with a safety as their main purpose. However recently, the greenness side of the technology of civil engineering regarded as most Important and also utility values and stability of the structures. Also developments in the technology make materials to be higher strength and they shortened scales and stiffness of the structural members. This means that it brings an immoderate deflection and vibration of bridge structures simultaneously. Accordingly, this study ai ed to find and estimate the most idealized structure models on the effects of the deflection and vibration of bridges from the traffic lane load and human vibration - the main pass of bridge structures.

토목구조물은 주로 안전성을 위주로 설계되어 왔으나 최근 들어 토목기술에 대한 환경친화적 측면이 중시되어지는 가운데 구조물의 사용성과 안정성의 비중이 커져가고 있다. 또한 기술의 발달로 재료의 고강도화가 이루어져 구조부재 자체의 크기나 단면적이 줄어들었는데 이는 교량구조물의 과도한 처짐과 진동을 동시에 야기했다. 따라서 본 연구에서는 교량 구조물의 통과주체가 되는 차량동하중과 인체보행하중이 교량에 미치는 처짐과 진동에 대한 영향을 적용 가능한 가장 이상화 된 모델링을 찾아내어 진동영향평가 할 수 있도록 하기 위한 연구를 수행하였다.

Keywords

References

  1. 김기철, 이동근 (2001)' 보행하중에 의한 구조물 진동의 효율적인 해석, 한국지진공학회
  2. 김태호, 민경원, 이동근 (2003) . 건축구조물 시스템 식별을 통한 무리보행하중 평가, 한국지진공학회
  3. 박선준 (2000) . 건설진동을 받는 가스판 구조물의 방진 연구. 박사학위논문, 전남대학교
  4. A. K. Chopra (1995).Dynamics of structures, Prentice Hall