Survey of the Brand and Design Recognition Between Domestic Goods and Foreign Ones in the Eye Glasses Industry

국내·외 안경제품들의 디자인 및 브랜드 인지도와 선호도에 관한 조사

  • Received : 2006.05.09
  • Published : 2006.07.31

Abstract

This study surveys the brand and design recognition by an expert vs. non-expert group in the eye glasses industry. This survey is to search for a way for domestic brands to compete and win foreign ones. The non-expert group chose design as the most noteworthy difference between domestic and foreign brands; likewise, the expert group appeared to first consider design on their choice. Brand recognition by the non-expert group appeared very low; on the other hand, expert group's recognition was higher with domestic brands than with foreign ones. In conclusion, the bounce back of domestic eye glasses business does not seem to be possible in a snap by a special recipe; rather, it is necessary to invest and make efforts to develop new techniques for better quality on the one hand, and to increase brand and design recognition on the other.

본 연구는 국내 안경산업의 발전을 위해 디자인과 브랜드에 대한 인지도를 전문가 집단과 비전문가 집단으로 나누어 조사하고, 국내 제품들이 외국 제품과의 경쟁에서 우위를 점하기 위해 어떠한 방향으로 나아가야 하는지를 알아보고자 하였다. 비전문가 집단에서는 국내 브랜드와 해외브랜드간의 가장 큰 차이점을 디자인으로 꼽았고, 전문가 집단 역시 제품선택에 있어서 디자인을 최우선으로 고려하는 것으로 나타났다. 그리고 비전문가 집단에서의 국내브랜드 인지도는 매우 낮은 것으로 나타났으며, 전문가 집단에서는 해외브랜드 인지도보다 국내브랜드 인지도가 더 높은 것으로 나타났다. 연구 조사 결과, 국내 안경산업의 재도약은 급히 처방하여 회복될 수 있는 상황이 아니며, 세계적인 브랜드로 도약하기 위해서는 기술과 품질의 향상뿐만 아니라, 다자인과 브랜드의 이미지 정착을 위한 노력과 투자가 선행되어야 할 것으로 나타났다.

Keywords