과학경연에서 학생의 내적 참여도 인과요인 분석

A Causal Analysis on Internal Engagement in Science Fair

  • 발행 : 2006.04.30

초록

과학경연에서 나타나는 학생들의 내적 참여도와 내적 참여도에 영향을 주는 참여 동기와의 인과관계를 알아보고자 하였다. 탐색적 요인분석을 통하여 내적 참여도를 구성하는 요인으로 흥미와 몰두를 참여 동기를 구성하는 요인으로 사회적 동기, 보상 동기, 선호 동기를 설정하였다. 내적 참여도에 대한 학생들의 응답을 성, 학교유형, 학년에 따른 차이를 변량분석으로 비교한 결과 남학생이 흥미와 몰두에 있어서 여학생보다 유의미하게 높게 인식하였으며 초등학생들이 중학생들에 비해 모든 요인에 대해 높게 인식하였다(p<0.01). 초등학생의 경우 흥미에 있어서는 학년별 차이가 없었으나 몰두에 있어서는 초등학교 4학년 학생들이 유의미하게 낮았다(p<0.01). 중학생의 경우 중학교 3학년 학생들이 흥미와 몰두에 있어서 중학교 1,2 학년 학생들에 비해 유의미하게 낮았다(p<0.01). 과학경연에 대한 내적 참여도와 내적 참여도에 영향을 주는 요인간의 인과관계를 알아보기 위해 경로분석을 실시한 결과, 사회적 동기, 보상동기, 선호 동기가 모두 상관을 가지고 있으며 보상 동기는 몰두에 직접영향을 주며 선호 동기는 흥미에 직접영향올 주고 몰두에는 흥미를 통해서 간접영향을 주며, 흥미는 몰두에 직접영향을 주는 모형이 채택되었다. 내적 참여도의 흥미를 선호 동기만이 변량의 56%을 설명하였으며 몰두는 보상동기와 선호 동기가 변량의 58%를 설명할 수 있었다. 보상 동기는 몰두에 0.17의 직접효과를 주었으며 선호 동기는 흥미에 0.75의 높은 직접효과와 0.27의 몰두에 대한 간접효과를 주었다. 사회적 동기는 내적 참여도에 직접 및 간접효과를 주지 않았으며 흥미는 몰두에 0.49의 직접효과를 주었다.

The purposes of this study were to survey internal engagement in science fair and explore the causal relationship between internal engagement and motivation for participation. A written questionnaire on queries into motivation for participation and internal engagement were developed and tested. The subjects were 1066 students from 4th to 9th grade who had participated in the Youth Science Contest under the auspices of the Korea Science Foundation. Interest and commitment were selected as constructing factors of internal engagement. Through exploratory factor analysis, preference, reward, and social motivation were determined to be the factors affecting the motivation to participate. Boys showed higher internal engagement than girls, and interest and commitment were found to be higher in elementary school students(p<0.01). There was no difference in interest among elementary school students; however, fourth grade students showed lower commitment than other students(p<0.01). Ninth grade students showed the lowest interest and commitment among junior high school students(p<0.01). To explore the causal relationship between internal engagement and factors influence internal engagement, path analysis was used. The selected model illustrated how reward motivation affected commitment directly, and how preference motivation affected interest directly but only commitment indirectly through interest. Reward motivation affected commitment with a standardized direct effect coefficient of 0.17. Preference motivation affected interest with a standardized direct effect coefficient of 0.75 and commitment with a standardized total effect coefficient of 0.63(direct effect; 0.27 and indirect effect; 0.36). In addition, interest affected commitment with a standardized direct effect coefficient of 0.49. Social motivation did not affect interest and commitment and reward motivation did not affect interest.

키워드

참고문헌

  1. 김계수 (2001). AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS아카데미
  2. 김은숙, 윤혜경 (1996). 제1, 2회 학생 과학 공동탐구 토론대회의 종합적 평가. 한국과학교육학회지, 16(4), 376-388
  3. 윤혜경 (1999). 확장적 과학 탐구 활동에서 중학생의 인지적 참여도 변화. 한국과학교육학회지, 19(4), 684-695
  4. 이순묵(1990). 공변량 구조분석. 서울: 도서출판 성원사
  5. Anderson, L. W. (l981). Assessing affective characteristics in the schools, Boston: Allyn&Bacon Inc
  6. Czerniak, C. M. (1996). Predictors of success in a district science fair competition: An exploratory study. School Science & Mathematics, 96, 21-27
  7. Huler, S. (1991). Nurturing science's young elite: Westinghouse talent search. Science, 5(8), 20
  8. Mann, J. Z. (1984). Science day guide. Columbus, Ohio: Ohio Academy of Science
  9. Marsa, L. (1993). Do high school science competitions predict success? The Scientist, 21-22
  10. Olsen, L. S. (1985). The North Dakota science and engineering fair in its history and a survey of participants. Unpublished masters thesis, North Dakota State University, Fargo, ND
  11. Woolnough, B. E. (1997). Motivating students or teaching pure science? School Science Review, 78(285), 67-72