Abstract
The purposes of this study were to examine the characteristics of teacher help in small group Thinking Science(TS) activities and analyze the way students respond to teacher help. For this study, twenty-four 5th grade and twenty-four 7th grade students were selected, to undertake TS activities. Out of the 8 activities students participated in, the verbal interactions in activity 4 and 6, by students in four small groups, which incorporated relatively active argumentation was analyzed. Students' cognitive level was identified through a science reasoning task and the students were grouped heterogeneously according to their cognitive level. This study showed that teachers predominately used simple confirmation questions in preference to metacognitive question. Also, teacher help varied according to one's personal traits, work experience and degree of activity recognition. It was discovered that when the teacher provided student appropriate metacognitive questions and sufficient feedback, students actively engaged in argumentation. On the other hand, when the teacher asked simple confirmation questions and interfered in the activity, students did not participate in argumentation actively.
이 연구의 목적은 Thinking Science의 모둠 활동에서 나타나는 교사들의 도움 특성과 교사들의 도움 특성에 따른 학생들의 반응 특성을 알아보는 것이었다. 연구를 위해 초등학교 5학년 24명과 중학교 1학년 24명을 선정하여 TS 활동을 처치하였으며, 그 중 학생들의 논의가 비교적 활발했던 활동 4와 6에 대해 초 중학교 각각 2모둠의 언어적 상호작용을 분석하였다. 활동 처치 전에 과학적 사고력 검사를 통해 학생들의 인지수준을 확인하였으며, 이에 따라 이질집단으로 모둠을 구성 하였다. 각 모둠마다 도움 교사를 두었으며 TS 활동의 적용과정에서는 모둠 내 상호작용을 강조하였다. 교사들의 도움은 단순 확인 질문의 활용이 높았으며 메타질문의 활용은 부족하였다. 또한 교사의 개인적인 성향이나 교직 경험, 활동에 대한 숙지 정도에 따라 교사들의 도움 특성이 다르게 나타났다. 단순 확인 질문이 많고 교사의 개입이 많으면 학생들의 논의는 자발적이지 못하고, 메타질문의 활용과 피드백이 고르게 활용된 교사의 경우 학생들의 논의과정 요소의 활용 또한 다양하게 나타났다. 그러므로 과학적 사고력을 향상시키기 위한 TS 활동을 처치할 때 처치의 효과를 높이기 위해서는 TS 프로그램의 내용과 TS에서 요구되는 전략뿐만 아니라, 교사들이 학생들과 상호작용하는데 있어서 열린 교수-학습 분위기 속에서 학생들의 사고를 자극시켜 그들 자신의 아이디어를 제안하게 하고 또한 그들의 의견을 정당화 할 수 있는 기회를 제공할 수 있는 교수 기술을 배울 수 있는 교사 연수를 실시할 필요성이 있음을 시사한다.