DOI QR코드

DOI QR Code

도메인 분석(domain analysis)에 관한 이론적 고찰

Theoretical Study on Domain Analysis

  • 발행 : 2006.03.01

초록

이 연구에서는 도메인분석에 대해서 이론적으로 고찰함으로써 문헌정보학적 관점에서의 지식이론과 문헌정보학의 이론적 틀을 제시함과 동시에 문헌정보학의 연구방법론에 일반원칙을 제시하였다. 도메인분석에서 핵심적인 개념은 도메인을 구성하는 주제지식과 그 지식을 공유하는 담론 커뮤니티라고 할 수 있다. 따라서 도메인의 정의를 제시하고 도메인을 존재론적. 인식론적. 사회학적 차원에서 살펴보았으며, 도메인분석에서 이용할 수 있는 11가지 연구방법을 제시하였다. 그리고 도메인분석이 문헌정보학에서 가지는 함의를 사회-인지적 관점과 실용적 사실주의의 입장에서 검토하였다.

This study suggested a knowledge theory, theoretical framework and general principles in methodologies for library and information science by theoretically weighing domain analysis. The central concept to domain analysis are a subject knowledge constituting the domain and a discourse communities to share their knowledge. Therefore the study described a definition of domain and explained domain in ontological, epistemological, and sociological dimensions, proposed eleven approaches available in domain analysis. And the study argued the implications of domain analysis for library and information in position of socio-cognitive view and pragmatic realism.

키워드

참고문헌

  1. 김태수. 2000. '분류의 이해'. 서울: 문헌정보처리연구회
  2. 유영준. 2003. '문헌정보학의 지식 구조에 관한 연구'. 연세대학교 대학원, 문헌정보학과
  3. 이재윤. 2005. KISTI 과학기술문헌 서비스에의 자동분류 도입 방안 검토. KISTI 해외정보실 내부세미나
  4. 정영미. 1997. '지식구조론'. 서울: 도서관협회
  5. Bates, M. J. 1987. 'Information: the last variable.' Proceedings of the 50th Annual Meeting of the ASIS, 24, Medford, NJ. 6-10
  6. Budd, John M. 2001. Knowledge and Knowing in Library and Information Science: a Philosophical Framework. Lanham, MD: Scarecrow
  7. Encyclopedia of Library and Information. 1968. New York: Marcel Dekker
  8. Hjorland, Birger. 2004a. 'Arguments for philo- sophical realism in library and information science.' Library Trends, 52(3): 488-506
  9. 2004b. 'Domain analysis: a sociocognitive orientation for information science research.' Bulletin of the American Society for Information Science & Technology [online]. Feb/Mar [cited 2005.10.6].
  10. 2004c. 'Domain analysis in information science.' Encyclopedia of Library and Information Science 2nd suppl. New York: Marcel Dekker. 129-135
  11. 2003. 'Documents and the communication of scientific and scholarly information: revising and updating the UNISIST model.' Journal of Documentation, 59(3): 278-320 https://doi.org/10.1108/00220410310472509
  12. 2002a. 'Domain analysis in information science: eleven approaches traditional as well as innovative.' Journal of Documentation, 58(4): 422-462 https://doi.org/10.1108/00220410210431136
  13. 2002b. 'Epistemology and the sociocognitive perspective in information science.' Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(4): 257-270 https://doi.org/10.1002/asi.10042
  14. Hjorland, Birger, and Hanne Albrechtsen. 1995. 'Toward a new horizon in information science: domain analysis.' Journal of the American Society for Information Science and Technology, 46(6): 400-425 https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(199507)46:6<400::AID-ASI2>3.0.CO;2-Y
  15. Hjorland, Birger, & Jenna Hartel. 2003. 'Afterword: ontological, epistemological and sociological dimensions of domains.' Knowledge Organization, 30(3/4): 239-245
  16. Kuhn, Thomas. 1962. The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press
  17. Kuhn, Thomas. 1970. Reflections on my Critics. In Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge Univ. Press. 231-278
  18. Saracevic, T. 1975. 'Relevance: a review of and a framework for the thinking on the notion in information science.' Journal of the American Society for Information Science, 26: 321-343 https://doi.org/10.1002/asi.4630260604
  19. Shera, Jesse. 1951. Classification as the Basis of Bibliographic Organization. In Bibliographic Organization. Chicago: University of Chicago Press. 71-99
  20. Soergel, D. 1999. 'The rise of ontologies or the reinvention of classification.' Journal of the American Society for Information Sciences, 50(12): 1119-1120 https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1999)50:12<1119::AID-ASI12>3.0.CO;2-I
  21. WordNet 2.1. [cited 2006.1.4].