Abstract
The effects of strake planform shapes on the vortex formation, interaction, and breakdown characteristics of double-delta wings were investigated through pressure measurements of upper wing surface and off-surface flow visualization. Three different shapes of strakes were attached to a delta wing respectively to form double-delta wing configurations and tested in a medium-sized subsonic wind tunnel. The results of the pressure measurements indicated that the strake planform having a higher sweep angle generated more concentrated vortex systems at upstream locations, which, however, tended to diffuse and break down much faster at the downstream locations. It was also found from the off-surface visualization results that the cause for the vortex concentration was due to the acceleration of coiling and merging processes between the wing and strake vortices.
본 연구에서는 스트레이크의 형상 변화가 삼각날개의 와류 상호작용과 와류 붕괴 특성에 어떤 영향을 미치는지를 규명하기 위해 세 가지의 서로 다른 평면 형상의 스트레이크를 부착한 이중 삼각 날개 형상에 대하여 유동 가시화(flow visualization)와 날개면 정압 분포 측정의 풍동실험을 수행하였다. 압력 측정 결과 스트레이크의 후퇴각이 증가할수록 날개의 상류 시위 위치에서는 보다 강력하고 집중된 와류가 형성되지만 이 와류는 시위 뒤쪽으로 진행되면서 보다 빨리 와류 붕괴(vortex breakdown)현상을 거치며 약해지는 것을 관측하였다. 가시화 결과에서는 스트레이크의 후퇴각이 증가할수록 스트레이크 와류와 날개 와류간의 roll-up 및 통합 과정이 촉진되는 것이 상류 시위에서 집중된 와류를 발달시키는 원인인 것을 확인할 수 있었다.