초록
T-50과 같이 단발 엔진을 장착한 항공기의 경우, 공중에서 엔진의 재시동 능력은 매우 중요한데, 본 논문에서는 T-50 엔진의 공중재시동 능력을 검증하기 위해 다양한 비행조건에서 수행한 Spooldown 공중재시동과 APU 보조 공중재시동(APU Assisted Airstart) 그리고 자동재점화(Auto-Relight) 공중재시동 시험 결과를 제시하였다. 자동재점화 공중재시동이 실패하기도 했으나, FADEC의 실화감지 스케줄을 수정한 후 재시동에 성공하는 등 계획된 시험은 모두 성공적으로 수행되어 T-50의 우수한 공중재시동 능력을 확인할 수 있었다.
For single engine application like T-50, advanced supersonic jet trainer, airstart capability is very important. This paper presents the results of airstart tests performed to verify T-50 airstart capability for various flight condition. The tests include spooldown, APU assisted and auto-relight airstart tests. Except for the auto-relight tests T-50 engine was successfully restarted for all airstart tests. After modifying FADEC flameout detection schedule, auto-relight tests also were successfully demonstrated. Through T-50 engine airstart tests excellent T-50 airstart capability was validated.