Aggression and Self-Esteem According to Adolescents' Perceived Popularity

청소년의 지각된 인기도에 따른 공격성과 자아존중감

  • Do, Kum-Hae (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Choi, Bo-Ga (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Lee, Ji-Min (Education Research Institute, Chungnam Univ.)
  • 도금혜 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 최보가 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 이지민 (충남대학교 부설교육연구소)
  • Published : 2006.02.28

Abstract

This study investigated the differences of aggression and self-esteem according to adolescents' perceived popularity. Questionnaires were completed by 377 first and second graders of middle and high schools. The major findings were as follows- (1) Adolescents in the popular group showed significantly higher scores on external and relational aggression than those of the general and unpopular groups. (2) The three groups of adolescents were significantly different in various aspects of self-esteem. (3) Aggression was negatively associated with self-esteem.

Keywords

References

  1. 김명희(1990). 학급내의 인기아와 고립아의 행동 특성 차이 분석 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 김선자, 조옥귀(2002). 중학생이 지각한 사회적지지, 자기존중감 및 행동문제와의 관계. 교육이론과 실천, 13(1), 361-385
  3. 김윤경(1997). 인기, 무시, 배척 집단의 사회 기술 및 부모양육 태도에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문
  4. 김정연(2003). 아동의 기질, 가족의 심리적 환경과 또래 지위가 공격성 및 비행에 미치는 영향. 성균관대학교 석사학위논문
  5. 김현주(2002). 청소년의 자아존중감과 우상화간의 관계: 교우관계와 부정적 평가에 대한 두려움의 정도를 매개변수로. 청소년학연구, 9(1), 115-139
  6. 김희화, 김경연(1998). 개인적 요인 및 환경적 요인이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 36(2), 47-60
  7. 김희화, 김경연(1999). 청소년의 자아존중감 성별차이와 발달적 변화. 대한가정학회지, 37(5), 1-17
  8. 도현심, 최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래 경험과 아동의 자아존중감간의 관계. 아동학회지, 19(2), 19-33
  9. 류정임(2000). 감정조망수용능력 및 친사회적 행동과 유아의 인기도와의 관계. 아동교육, 9(2), 173-185
  10. 문혁준(2000). 또래수용도와 부모 양육태도: 인기아와 고립아를 중심으로. 대한가정학회지, 38(7), 39-51
  11. 박경리, 김경연(2001). 아동의 영역별 자아존중감에 대한 어머니의 지지 및 또래수 용도의 영향: 단짝친구 지지의 중재효과. 아동학회지, 22(4), 85-97
  12. 박민정(2002). 청소년의 공격성에 영향을 미치는 생태학적변인. 경북대학교 석사학위논문
  13. 서남서(1996). 초.중등학생의 인기도와 자아개념간의 관계연구. 서울여자대학교 석사학위논문
  14. 서수균, 권석만(2002). 자존감 및 자기애 성향과 공격성의 관계. 한국심리학회지, 21(4), 809-826
  15. 성인숙(1999). 피해여자 청소년 부모자녀 관계와 친구관계에 관한 연구. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 심희옥(1998). 아동후기 초등학교 학생의 부적응 생활사건, 자아존중감, 사회적 자원과 부적응에 관한 종단연구. 아동학회지, 19(2), 35-48
  17. 양원경, 도현심(1999). 또래수용성 및 또래괴롭힘과 청소년의 자아존중감간의 관계. 아동학회지, 20(1), 223-238
  18. 유안진, 한유진, 김진경(2002). 초기 청소년의 공격성과 또래관계의 질. 아동학회지, 23(3), 79-90
  19. 윤재원(1997). 인기아와 비인기아의 형성요인 연구. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 이경희(1998). 관계지향 공격성 및 외현화 공격성과 심리 사회적 적응과의 관계. 연세대학교 석사학위논문
  21. 이 숙, 이춘아(1998). 청소년의 공격성과 공격희생에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 16(3), 67-77
  22. 이 숙, 정미자(1995). 아동의 또래 수용도 및 관련 변인. 대한가정학회지, 33(2), 103-112
  23. 이은주(2001). 공격적 행동 유형 및 성별에 따른 집단 괴롭힘 가해 아동과 피해 아동의 또래관계 비교. 아동학회지, 22(2), 167-180
  24. 이진화, 전경숙(1995). 연령, 성별, 사회측정적 지위에 따른 아동의 자기능력지각과 부모의 책임지각. 대한가정학회지, 33(6), 225-244
  25. 전귀연(1993). 청소년이 지각한 가족응집성, 가족적응성 및 가족체계유형이 청소년의 적응에 미치는 영향. 경북대학교 박사학위논문
  26. 정희옥(2003). 초.중.고등학생의 자아존중감과 긍정적 및 부정적 정서와의 관계: 전남지역을 중심으로. 청소년학연구, 10(4), 443-458
  27. 최정미, 김미란(2003). 청소년의 친구관계 특성과 만족도 및 자아존중감에 관한 연구. 청소년학연구, 10(3), 373-394
  28. 하영희, Edwards(2004). 청소년의 공격성과 관련변인간의 인과관계: 친사회적 행동, 감정이입, 자기존중감 및 사회적 지지를 중심으로. 아동학회지, 25(2), 121-132
  29. 한종혜(1996). 아동의 사회적 관계망에 따른 역량 지각 및 자아존중감. 경희대학교 대학원 박사학위논문
  30. Adler, P. A., & Adler, P. (1998). Peer power: Preadolescent culture and identity. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press
  31. Baumeister, R. F. (1993). Understanding the inner nature of low self-esteem. Uncertain, fragile. protective, and conflicted. In R. Baumeister (Ed), Self-Esteem. The Puzzle of Low Self-Regard (pp. 201-218). New York: Plenum Press
  32. Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: the dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103, 5-33
  33. Berndt, T. J. (1996). Exploring the effects of friendship quality on social development. In W. M. Bukowski, A. F. Newcomb & W. W. Hartup(Eds), The conpany they keep: Friendship in childhood and adolescence(346-365). New York: Cambridge University Press
  34. Bishop, J. A., & Inderbitzen, H. M. (1995). Peer acceptance and friendship: An investigation of their relation to self-esteem. Journal of Early Adolescence, 15(4), 476-489 https://doi.org/10.1177/0272431695015004005
  35. Cairns, R. B., Neckerman, Cairns, B. D., Gest, S. D., & Gariepy, J. (1988). Social networks and aggressive behavior: Peer support or peer rejection? Developmental Psychology, 24(6), 815-823 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.815
  36. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Coppotelli, H. (1982). Dimension and types of social status: Across age perspective. Developmental Psychology, 18(4), 557-570 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.557
  37. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1996). Relational Aggression, Overt Aggression and Friendship. Child Development, 67, 2328-2338 https://doi.org/10.2307/1131626
  38. Eder, D. (1985). The cycle of popularity: Interpersonal relations among female adolescents. Sociology of Education, 58, 154-165 https://doi.org/10.2307/2112416
  39. Eder, D., Evans, C. C., & Parker, S. (1995). Schooltalk: Gender and adolescent culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press
  40. Gest, S. D., Graham-Bermann, S. A., & Hartup, W. W. (2001). Peer Experience: Common and Unique Features of Number of Friendship, Social Network Centrality, and Sociometric Status. Social Development, 10(1), 23-40 https://doi.org/10.1111/1467-9507.00146
  41. Hanish, L. D. (2000). Children who get victimizes at school: what is known? what can be done. Professional School Counseling, 4(2), 113-119
  42. Hartup, W. W. (1983). Peer relations. In P.H.Mussen (Ed.), Handbook of child psychology. Vol.4: Socialization, personality, and social development. New York: Wiley
  43. Lease, A. M., Kennedy, C. A., & Axelrod, J. L. (2002). Children's Social Constructions of Popularity. Social Development, 11(1), 87-109 https://doi.org/10.1111/1467-9507.00188
  44. Lindman, R., & Sinclair, S. (1988). Social roles and aspirations of bullies and victims. Paper presented at the 8th world biennial ISRA conference, Swansea, Wales, July 2-6
  45. Merten, D. E. (1997). The meaning of meaness: Popularity, competition, and conflict among jounior high school girls. Sociology of Education, 70, 175-191 https://doi.org/10.2307/2673207
  46. Michell, L., & Amos, A. (1997). Girls, pecking order and smoking. Social Science and Medicine, 44, 1861-1869 https://doi.org/10.1016/S0277-9536(96)00295-X
  47. Miller, P. M., Danaher, D. L., & Forbes, D. (1986). Sexrelated strategies for coping with interpersonal conflict in children aged five and seven. Developmental Psychology, 22, 543-548 https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.4.543
  48. Musgrove, K. T., Lease, A. M., & Axelrod J. L. (2002). Dimensions of Social Status Preadolescent Peer Groups: Likability, Perceived Popularity, and Social Dominance. Social Development, 11(4), 508-533 https://doi.org/10.1111/1467-9507.00213
  49. Newcomb A. F., Bukowski, W. M., & Pettee, L. (1993). Children's peer relations: A metaanalytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status. Psychological Bulletin, 113, 99-128 https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.1.99
  50. Olweus, D. (1984). Aggressors and their victims: bullying at school. In N. Frude & H. Gault (Eds), Disruptive behavior in schools. John Wiley & Sons Ltd, 57-76
  51. Parker, J. G., & Gottman J. M. (1989). Social and emotional development in a relational context. In T. J. Berndt & G. W. Ladd(Eds.), Peer relationships in child development(pp.95-131). New York: Wiley
  52. Parkhurst, J. T., & Hopmeyer, A. (1998). Sociometric popularity and peer-perceived popularity: Two distinct dimensions of peer status. Journal of Early Adolescence, 18, 125-144 https://doi.org/10.1177/0272431698018002001
  53. Patterson, C. J., Kupersmidt, J. B., & Griesler, P. C. (1990). Children's perceptions of self and of relationships with others as a function of sociometric status. Child Development, 61, 1335-1349 https://doi.org/10.2307/1130746
  54. Rodkin, P. C., Farmer, T. W., Pearl, R., & Acker, R. V. (2000). Heterogeneity of Popular Boys: Antisocial and Prosocial Configuration. Developmental Psychology, 36(1), 14-24 https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.1.14
  55. Salmivalli, C., Kaukiainen, A., & Lagerspetz, K. (2000). Aggression and sociometric status among peers: Do gender and type of aggression matter? Scandinavian Joirnal of Psychology, 41, 17-24 https://doi.org/10.1111/1467-9450.00166
  56. Tracy, V. (2000). Competing for hegemony during adolescence a link between aggression and social status. The University of British Columbia Press