A Study on the Influence of 18th Century Costumes in Contemporary Fashion

메트로폴리탄 박물관의 18세기 복식전시가 현대 패션에 미친 영향 연구

  • Yun, Un-Jae (Dept. of Total Coordi, Joongbu University) ;
  • Park, Hyung-Ai (Major of Clothing and Textile, Chung-Ang University)
  • 윤은재 (중부대학교 토탈코디예술학과) ;
  • 박형애 (중앙대학교 대학원 의류과학)
  • Published : 2006.01.30

Abstract

This study investigated the scheme for correctly making Korean fashion design known to the world. It attempted to increase the influence of the Eighteenth Century Costume in contemporary fashion. During the 18th century, France had an almost complete monopoly of fashion. Growing out the fairyland atmosphere of the French Court and often conceived of as ennui by personal vanity, this fashion was a product of an age which sought at any price to live life with supreme grace. Most of the special costume exhibitions in the Metropolitan Museum of Art are planned and directed by Polaire Weissman, Diana Vreeland, Richard Martin, Harold Koda. The Costume Institute has held exhibitions of the Eighteenth Century Costume several times such as "Museum Period Rooms Re-Occupied in Style," "the Eighteenth Century Women," "the Ceaseless Century," "Dangerous Liaisons," etc. Especially, the exhibition of "Dangerous Liaisons" is organized in ten parts such as the Portrait, the Levee, the Music Lesson, the Withdrawing Room, the Broken Vase, the Favorite, the Masked Beauty, the Card Game, the Late Supper, and the Shop. Using the eighteenth century as its touchstone, The Ceaseless Century proceeds differently, not seeking the short distance between a discrete present and the multiple past but rather showing the complicated navigation that comes of revivalism swing to and fro on the timeline of history and sensibility. The designers featured include Karl Lagerfeld, Gianni Versace, Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier, Christian Dior, Cristobal Balencicga, Christian Lacroix, Stella McCartney forChloe, Olivier Theyskens, Alexander McQueen, etc. Therefore, Korean designers should refrain from (Ed-confirm) the foreign collection without a clear purpose and should devote their effort to create with an active attitude.

Keywords

References

  1. 김교육(1968). 18세기 로코코시대의 여자복식 변천과정에 대한 연구. 성신여자사범대학 가정학 논문집
  2. 金槿惠(2003). 로코코 양식을 응용한 신발디자인. 계명대학교 디자인대학원 석사학위논문
  3. 金貞(2002). 로코코시대 여성복식의 구성에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김주애(1998). 로코코시대의 남성속옷에 관한 고찰. 복식문화연구, 6(3)
  5. 丹野有(1959). 서양복식 발달사. 광생관
  6. 동아미술대전집: Grand Collection of World Art: Baroque Rococo Art, 서울: 동아출판사
  7. 동아출판사(1982). 세계미술대사전. 서울: 동아출판사
  8. 박신희(1999). 1990년대 해외컬렉션과 국내컬렉션의 패션 트렌드 비교 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  9. 배만실(1975). 장식미술사. 이화여자대학교 출판부
  10. 신상옥(2004). 서양복식문화사. 수학사
  11. 윤은재(1998). 복식 특별전이 현대패션에 미친 영향 분석 연구. 서경대학교 인문과학연구소 인문과학연구, 5
  12. 윤은재(2004). '여신'전에 대한 연구. 중부대학 예술.체육문화연구, 13(8)
  13. 윤재희, 지연순(1993). 바로크.로코코건축. 서울: 세진사
  14. 이선화(2003). 바로크와 로코코 시대 플로럴 패턴의 조형성연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  15. 이영환(1978). 서양미술사. 서울: 박영사
  16. 이혜림(2000). 로코코시대 여성복식을 응용한 의상디자인연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  17. 전인옥(1982). 미술사조가 복식에 미친 영향. 복식학회지, 9
  18. 宮川渟譯(1964). 18世紀 フランヌ織物. 東京: 美術出版社
  19. Andr Mourois, 신용석譯(1991). 프랑스사. 서울: 기린원
  20. Fashion News (1998, 1999, 2004, 2005)
  21. Fran ois Boucher (1987). 20,000 Years of Fashion. New York: Harry N. Abrams, Inc. Publishers
  22. Gap Japan (2004, 2005)
  23. Kyoto Costume Institute (1990). La Mode en France 1715-1815. Paris: La Bibliotheque des Arts
  24. Max Von Boehn (2000). 이재원 繹, 패션의 역사 1, 서울: 한길아트
  25. Moda In (1998, 1999, 2004, 2005)
  26. Pyne Blanche (1965). History of Costume. New York
  27. Richard Martin (1998). The Ceaseless Century. New York: the Metropolitan Museum of Art
  28. Robert C. Lamm, 이희재 譯. 서양문화의 역사III. 사군자
  29. The Metropolitan Museum of Art (2004). Dangerous Liaisons. New York: the Metropolitan Museum of Art
  30. www.firstview.com
  31. www.metmuseum.org
  32. www.vogue.com