A Study on Acquisition of Korean EFL College Students' Indefinite Article

한국학생들의 부정관사 습득에 관한 연구

  • 김경훈 (광주여자대학교 경찰법학과)
  • Published : 2006.02.01

Abstract

The purpose of this study is to research the process of Korean students' acquiring the indefinite article. To research this , we will propose two subjects of study as below. The first subject is that we will examine whether there will be any differences of the acquisition in the indefinite article between gender, male and female. The second subject is that we will examine whether there are any differences of the acquisition by the degree of proficiency at English. The subject of a sample survey was 115 female and 80 male students, total 195 students, who take English courses as a required subject at 'C' university in Gwangju. The necessary data for this study was obtained by the Questionnaires with 19 questions about the indefinite article. The data analyzing method was ANOVA(analysis of variance between groups) through the statistics program SPSS 12.0. As a consequences of this study we found that the side of the acquisition in the indefinite article between gender, male and female is closely related in the data result of the questions and the side of the acquisition by the level of proficiency at English has the meaningful data result of 14 questions at the questionaries.

이 연구의 목적은 한국학생들의 부정관사 습득에 관한 것이다. 이를 위해 다음과 같이 연구문제를 제시하였다 첫 번째 문제로 성별에 따라 부정관사 습득에 차이가 있는가? 두 번째 문제는 영어 능숙도에 따라 부정관사 습득에 차이가 있는가?를 조사하였다. 이 연구의 대상은 광주소재의 C 대학교 교양수업을 수강하는 195명의 학생들이며 남학생들이 80명, 여학생들이 115명이었다. 이 연구를 위한 자료는 부정관사에 관한 19문제를 제시하였고 설문지 기법을 이용하였다 이 연구의 분석방법은 통계프로그램인 SPSS 12.0을 이용하여 분산분석 방법을 실행하였다. 성별에 따른 부정관사 습득의 결과는 5개의 문항에서 유의미한 차이를 보였으며, 영어 수준별 부정관사 습득의 결과는 14개 문항에서 유의미한 차이를 보였다.

Keywords