Plasticitic Characteristics of Hypertext in Costume

복식에 나타난 하이퍼텍스트의 조형적 특성

  • Kwon, Jung-Sook (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University)
  • Published : 2006.02.01

Abstract

Hypertext is a web form consisted of HTML(hypertext markup language) which is used in Internet. Hypertext in costume is the product of modem industrial society. Hypertext is not a mechanical technique that enlarges external capacity of human beings. It is rather a motif that extends the internal ability of human beings. It brings about the social innovation by extending the expression realm of costume and providing the various views of recognition. This study regards costume not as an artistic work but as a text which interacts in the open relationship of human body, society and culture and causes dynamic generation of meaning. This study distinguishes Plasticitic Characteristics of Hypertext in Costume with intertextuality, rhizome, interactivity in the structural characteristics of hypertext which is a typical trait of digital culture of openness and variousness. In conclusion, this study clarified plasticitic value of modem costume, which expresses vague isms and the pargidm of multi-typed culture most sensitively and condretley, and expressional forms in relation with the structural characteristics of hypertext.

Keywords

References

  1. 권정숙. (2004) 패션 일러스트레이션에 나타나는 들뢰즈의 포스트구조주의적 특성 연구, 복식, 54(4),86-93
  2. 김민자. (1998). 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(2). 복식, 38(3), 383
  3. 김성곤. (1988). 탈구조주의의 이해. 서울: 민음사
  4. 김성도. (1996). 그라마톨로지. 서울: 민음사
  5. 김욱동. (1997). 포스트모더니즘과 포스트구조주의. 서울: 현암사
  6. 김원감. (1991). 현대 건축 이론에 미친 아방가르드 이론과 과학패러다임의 영향에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 김종일. (1999). 후기구조주의적 인식에 따른 건축형태의 해석과 표현에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  8. 랜도우. (1997). Hypertext 2.0. 여국현 옮김 (2001). 서울: 문화과학사
  9. 문영대. (2004). 포스트모던 패러디 현상 연구. 교육이론과 실천. 13(3), 322
  10. 민성원,최유진. (1998). 현대 사상. 서울: 우석
  11. 박거용. (1993). 포스트모더니즘 비판. 인문과학연구, 1,67-91
  12. 윤난지. (1988). 모더니즘 이후, 미술의 화두, 서울: 눈빛
  13. 이가정. (1997). Hawthone의 알레고리와 아이러니의 재해석. 현대영어영문학, 14,162
  14. 이상철. (2003). 하이퍼텍스트의 이론에 대한 고찰. 국어 교육; 11. 167
  15. 이진경. (2002). 노마디즘I. 서울: 휴머니스트
  16. 장애란. (2002). Hussein Chalayan의 실험적 디자인. 복식. 52(2),91-107
  17. 정끝별. (2002). 21세기 시문학의 미학적 특성과 시교육 방법론(I). 문학교육학, 9, 226-227
  18. 정형철. (2003). 하이퍼텍스트 이론. 부산: 부산외국어대학교 출판부
  19. 최지영,간호섭 (2003) 잡노마드의 문화와 패션스타일에 관한 연구. 복식, 53(1), 129-141
  20. 최현무. (1984) 프랑스 현대 비평의 이해. 서울: 현암사
  21. 최혜정,임영자 (2001). 20세기말 현대 패션에 나타난 다문화주의 현상에 관한 연구. 복식, 51(2), 149-167
  22. 키멜레. (1993) 데리다. 박상선 옮김 (1996) 서울: 서광사
  23. 한윤숙. (2000). 2/세71 디지털 유목민 문화에 나타난 현대 패션 디자인 연구. 세종대학교 대학원 박사학위 논문
  24. 함윤선. (2003). 디지털패러디의 사회적 의미와 미래예측에 관한 연구. 한국디자인문화학회지, 9(4), 5
  25. Barthes, R. (1997). 텍스트의 즐거움. 서울: 연세대학교 출판부
  26. Bolton, A. (2002). The supermodern wardrobe. London: V&A Publication
  27. firstview photo list. (1999). firstview Retrieved June 6, 2004, from http://www.firstview.com
  28. Linda, H. (1985). 패러디 이론. 김상구,윤여복 옮김 (1992). 서울: 문예출판사