Abstract
Recently. there are demanding a better sidewalk environment considering side of psychic as well as physical factors as the rapid growth of cities and improvement of traffic consciousness. Also. it needs to give a better sidewalk environment because those pedestrians evade a sidewalk space with minimum Physical design standards. So. we think very important that get a grip what makes Pedestrian feel a comfort and amenity in sidewalk above all. In this study, we carried out a cognition experiment of sidewalk environment on considering the human's psychic with Sensibility Ergonomics and the survey method using SD (Semantic Differential) scale. And we made a recognition evaluation model of sidewalk landscape and sensibility recognition model of sidewalk design factors using LISREL model that analysis sensibility recognition of sensibility adjective by SD scale. In results, we found out a possibility of the design with comfort and amenity in sidewalk environment as considering Sensibility Ergonomics, and an importance of harmonious green environment as a roadside tree etc. above all.
최근 도시의 급속한 발전과 시민들의 교통문화 의식이 향상되어 물리적인 요인뿐만 아니라 정서적인 측면을 동시에 고려한 보다 나은 보행환경을 요구하고 있는 실정이다. 또한 최소의 물리적인 설계 기준만을 충족시킨 기존의 보행공간이 보행 기피의 한 원인이 되고 있으므로 보행환경의 개선이 필요한 실정이다. 보행환경 개선을 위해서는 우리나라 보행자들이 편안하고 쾌적하게 느끼는 보행환경이 무엇인지를 파악하는 것이 매우 중요하다고 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 SD 척도의 조사기법을 이용하여 인간의 정서적인 측면을 고려할 수 있는 감성공학을 적용한 보행환경 실험을 실시하였다 그리고 SD 척도에 의한 감성형용사의 감성인지를 분석하는데 유용한 LISREL 모형을 이용하여 보도경관의 인지평가 모형과 보도 설계요소의 감성인지 모형을 구축하였다 그 결과 보도 설계시 감성공학을 도입함으로써 쾌적하고 편안한 보도환경 구현이 가능하며 가로수 등의 식재를 통한 녹색환경을 조화롭게 구성하는 것이 무엇보다 중요함을 알 수 있었다