Abstract
In this paper, we proposed the system that supports underachievers realm decision of Korean language curriculum in the middle school. Learning disability and stagnation should be minimized by using and applying the proposed system. The input layer of the system contains 36 variables, which can be specific items in the Koran language curriculum. The variables are encoded with the specific coding schemes. The number of nodes in the hidden layer was determined through a series of learning stage with best result. We assigned 4 neurons, which correspond to one realm of the curriculum to output layer respectively. We used the multilayer perceptron and the error backpropagation algorithm to develope the system. A total of 2,008 data for training and 380 for testing were used for evaluating the performance.
본 연구에서는 중학교 국어 교과과정에 있어서 부진아 학생을 위한 부진 영역을 진단을 지원할 수 있는 시스템을 제안하였다. 제안된 시스템을 학교 수업 현장에 적용함으로써 학습부진 학생들의 수준에 맞는 보충${\cdot}$심화학습이 이루어져 학습결손과 학습부진을 최소화하여 교수${\cdot}$학습의 목표를 알성하고 학업성취도를 향상시킬 수 있도록 하였다. 이 시스템에서의 입력은 36가지 변수가 제안된 코딩 기법을 이용하여 시스템을 위하여 학습데이터와 테스트데이터가 인코딩된다. 이 인코딩된 변수의 값들은 시스템의 입력 층의 값이 된다. 은닉 총의 뉴런 수는 학습 데이터를 이용하여 학습한 후 가장 좋은 성능을 보여주는 결과를 이용하여 결정하였다. 출력 층의 뉴런 수는 각 영역에 하나의 뉴런을 할당하여 4개의 뉴런을 사용하였다. 본 시스템을 개발하기 위해 다층 퍼셉트론 구조와 오류 역전파 알고리즘을 사용하였다. 영역진단 지원 시스템을 위해 학습 데이터로써 2,008개를 사용하였고, 테스트를 위하여 380개의 데이터를 사용하여 실험한 후 성능을 평가하였다.