기내인터넷 이용자의 이용속성에 관한 연구

A Study on Attitude toward In-flight Internet Usage

  • 발행 : 2006.04.30

초록

1990년대 하반기 이후 고유가와 지속적인 세계 경기침체에 이어 2000년대 초반 이후 9.11 테로와 이라크전을 거치면서 침체되었던 항공운송산업은 2004년 하반기부터 점차 회복세를 보이고 있다. 이에 따라 항공운송산업의 수요는 점차 증가하고 있으며, 항공사의 대고객서비스 투자 또한 더욱 더 증가하는 추세에 있다. 최근들어 전세계적으로 선두 그룹에 속해있는 몇몇 대형항공사들이 기내인터넷 상용화 서비스를 개시하였으며, 국내 항공사들도 글로벌 경쟁에서 뒤처지지 않기 위해 기내인터넷 서비스 제공을 개시하였다. 항공기내에서 인터넷이 상용화되기 시작하면서 기업입장에서 수익에 근거한 수요조사와 같은 연구가 진행되었으나 사용자 입장에서의 연구가 이루어지지 못하고 있다. 본 연구는 DEA와 컨조인트 분석을 결합한 모형을 이용하여 항공기에 새롭게 도입되는 기내인터넷 서비스에 대해 이용자가 중요하게 고려하는 속성과 그 선호도를 파악하였다. 기내인터넷 서비스에 대한 속성별 상대적 중요도를 추정한 결과 소비자들은 전송속도, 정보접근성, 컨텐츠 품질, 요금제 순으로 중요하게 고려하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 소비자들이 기내인터넷을 이용하고자 하는 속성을 추출하고, 각 속성의 중요도 및 속성수준의 부분가치, 최선의 대안을 탐색함으로써 기업이 기존에 설계하고 있는 기내인터넷의 전략적 접근 방안에 대한 시사점을 제시하였다.

Airline industry which is depressed owing to terror attack on September 11 and Iraq War in early 21 century through high fuel cost and continuous recession in the second half of 90's is gradually recovering from the year of 2004. So demand of airline industry is rising step by step and investment of airlines toward customer service is also going up. Recently some mega carriers in head customer service in-flight internet service. In addition, so do domestic airlines and others ant to be backward. Many Study on usage attitude toward internet have been argued continuously as a result of everyday life using internet. Although there were survey for the revenue perspective of the firm, study on the side of the consumer is so rare. This study used the model of DEA -conjoint what users of the in-flight internet service now attitude and preference important factors to use. As a result, factors chosen are method to charge, service speed of internet, quality of contents provided and ease of approach toward information. This study presents airlines supplying in-flight internet service now to differentiation strategy for each segment.

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