The constituents of competence for the practical duty through the classify criteria of the Mager's five performance type : About the heat treatment and the tensile strength test

메이거의 성취 행위 유형 분류 기준에 따른 열처리와 인장시험의 실무능력 하위요소 추출

  • 김익수 (청주기계공업고등학교) ;
  • 문대영 (부산교육대학교 실과교육과) ;
  • 류창열 (충남대학교 기술교육과)
  • Received : 2006.04.30
  • Accepted : 2006.06.24
  • Published : 2006.03.31

Abstract

This study was performed to deduce the constituents of competence for the practical duty in technical high school's heat treatment and tensile test practice. In order to accomplish this purpose 1) the constituents of competence for the practical duty were deduced through the job analysis and the skill hierarchy analysis of heat treatment and tensile test, 2) the deduced constituents of competence for the practical skill performance were correspond to the Mager's five performance type, that is, discrimination (knowing when to do it, knowing when it's done), problem solving (how to decide what to do it), recall (knowing what to do, knowing why to do it), manipulation (how to do it) and speech (how to say it). The results of this study will be helped to the selection of learning objective, learning content, instruction and evaluation method.

본 연구는 공업계 고등학교 금속과 금속처리 전문교과에서 열처리 및 인장시험 관련 직무 또는 작업을 수행할 때 요구되는 지식, 기능, 태도 및 수행절차별 하위요소들의 총합인 실무능력은 무엇인가에 대한 질문에서 시작되었다. 본 연구에서는 실무능력 하위요소를 메이거가 직업 교육의 주요 대상인 일에 근거를 두고 분류한 다섯 가지 성취 행위 유형분류 기준에 따라 분류하였다. 이들 실무능력의 하위요소 분류 기준에 따라 금속 열처리 장치 조작원과 인장시험검사원의 직무분석과 기능위계 분석을 바탕으로 공업계 고등학교 열처리 실무능력과 인장 시험 실무능력의 하위 요소를 추출하고 전문가 집단에게 그 타당도를 검증받았다. 열처리와 인장시험의 실무능력 하위 요소들은 공업계 고등학교 교육목표인 인지적 영역, 기능적 영역, 정의적 영역, 즉 지식, 기능, 태도의 성취행위에 모두 포함되는 요소이며 열처리와 인장시험의 직무 및 작업을 완성하기 위해 상호작용하는 유기적 관계임을 확인할 수 있었다. 본 연구에서 시도한 메이거의 성취 행위 유형 분류기준에 따른 실무능력 하위 요소 도출은 해당 직무와 작업에서 학습자에게 최종적으로 목표로 하는 바가 무엇인가를 명확하게 해주고, 그 기준을 제시해 준다는 측면과, 교육성과를 평가하는데 분명한 기준을 제시해 준다는 측면에서 의의가 있다고 여겨진다.

Keywords

References

  1. 김판욱(2004). 체계적 능력중심 교육과정 개발 핸드북. 충남대학교 공과대학 공업교육연구소
  2. 김호동(1999). 컴퓨터 프로그래머의 직무수행평가를 위한 BARS제작. 호서대학교 대학원석사학위논문. 미간행
  3. 김희필(2004). 기술교과 교육의 목표와 내용 구성을 위한 기술적 능력의 구성요인. 충남대학교 대학원박사논문. 미간행
  4. 나승일, 정철영, 서우석, 이종범, 송병국(1998). 직업기초능력의 영역분류 및 하위요소 추출. 직업교육연구, 17(2), 15-38
  5. 류창열(1997). 공업.기술교육원론. 교육과학사
  6. 류창열(2000). 기술교육원론. 충남대학교출판부
  7. 박성익(2003). 교수.학습의 방법의 이론과 실제(II). 교육과학사
  8. 이무근, 김재식, 김판욱(2001). 실기교육 방법론. 교육과학사
  9. 이재원 외. (1984). 공업기술 교수법. 성안당
  10. 임완성(1999). 공업계 고등학교 학생들의 의사소통능력에 관한 교사와 학생의 의식. 충남대학교 대학원 교육학석사논문. 미간행
  11. 임의도, 고종열, 신세호 공역. (1972). 교육목표분류학. 배영사
  12. 최유현(1995). 기술교과 교육에 있어서 기술적 교양목표 성취를 위한 문제해결 수업전략의 효과. 서울대학교 대학원 교육학박사논문. 미간행
  13. 한국산업인력관리공단(1994). 금속재료 직무분석. 한국산업인력관리공단, 기준자료94-2-24
  14. 한국산업인력관리공단(1996). 열처리 직무분석. 한국산업인력관리공단, 기준자자료 96-2-04
  15. 황정규. (1985). 학교학습과 교육평가, 교육과학사
  16. 林 和夫(1995). 하이테크 시대의 기능교육. 김영종, 김정식, 노태천 공역(2004). 도서출판 인터비전
  17. Dick, W. & Carey, L. (1990). The Systematic Design of Instruction. 김형립. 김동식. 양용철 역(1996). 체제적 교수설계. 교육과학사
  18. Mager, R. F. (1997a). Analyzing performance problems. third edition. The Mager six¬-pack. The center for effective performance, Inc.
  19. Mager, R. F. (1997b). Goal analysis. third edition. The Mager six-pack. The center for effective performance, Inc.
  20. Mager, R. F. (1997c). How to turn learners on... without turning them off. third edition. The Mager six-pack. The center for effective performance, Inc.
  21. Mager, R. F. (1997d). Making instruction work. third edition. The Mager six-pack. The center for effective performance, Inc.
  22. Mager, R. F. (1997e). Measuring instructional results. second edition. The Mager six-pack. The center for effective performance, Inc.
  23. Mager, R. F. (1997f). Preparing instructional objectives. third edition. The Mager six-pack. The center for effective performance, Inc.
  24. Mager, R. F. & Beach, K. M., Jr. (1967). Developing vocational education. 이무근 역 (1988). 직업교육의 전개. 교육신서 73. 배영사
  25. Romiszowski, A.J. (1999). The development of physical skills: Instruction in the psychomotor domain. Instructional-design theories and models. Lawren Erlbaum Associates, Inc.
  26. O*NET (http://online.onetcenter.org): Heat Treating Operators, Materials Inspectors
  27. Summers, D.(Ed). (2001). Longman dictionary of comtemporary english(third edition with new words supplemented 2001). England: Pearson Education
  28. Virginia Vocational Curriculum center. (1984). Trade and industrial education service area resource(VA23060-2208). VI:Commonwealth of Virginia Department of education Vocational and Adult Education.(ERIC Document Reproduction Service no. ED 301 668)