Abstract
Systematic improvement of the environmental performance of industrial products is a core element of good business. Improving the overall environmental performance of products is envisaged as one of the most important strategic goals and objectives in many company policies. This paper demonstrates an Ecodesign approach to develop a product in a systematical way. The objective of this research is two-folds-describing a systematic procedure of implementing Ecodesign in a company and giving a real case example to demonstrate the application of the proposed Ecodesign methodology. The methodology was based on Wimmer et al and consists of seven steps out of the twelve steps for integrating significant environmental aspects of a product and environmental issues resulting from the stakeholder requirements into product design and development. Together with the Ecodesign team of a major domestic car manufacturer the Ecodesign of a car fuel tank unit has been chosen for the case study presented in the paper. The application of the proposed methodology to the fuel tank unit of a car indicates that practical target specifications of the fuel tank unit were derived systematically. This indicates that the seven steps approach can be a viable Ecodesign method for manufacturers to integrate environmental aspects of their products into their product design and development processes.
제품의 환경적 성과를 체계적으로 개선하는 것은 기업 경영의 핵심사항이 되고 있다. 그래서 제품의 전체적인 환경성과를 개선하는 것은 많은 기업 정책에서 중요한 전략적 목표 혹은 목적이 되고 있다. 이 논문에서는 제품에 Ecodesign을 적용하기 위한 체계적인 방법을 나타내었다. 이 연구의 목적은 첫째, 회사 내에서 Ecodesign을 이행하기 위한 체계적인 방법을 제시하고, 둘째, 제안한 방법을 토대로 실제적인 사례를 통해 이를 검증해 보는 것이다. 이 연구의 바탕이 된 Ecodesign 방법은 Wimmer 외 2에 의해 개발된 방법이며, 제품 설계 및 개발프로세스에 제품의 중요 환경성 측면과 이해관계자의 요구사항을 반영하기 위해 12단계의 접근 방법 중 7단계까지 이 연구에 적용하였다. 현대-기아자동차의 Ecodesign팀과 자동차 주요 부품 중 연료탱크로 사례연구를 수행하였다. 제안한 방법을 연료탱크에 적용하여 연료탱크 재설계를 위한 목표설계사양을 체계적으로 도출하였다. 이는 곧 제안한 7단계 접근방법이 제품의 환경적 측면을 기존의 제품 설계 및 개발 프로세스에 실제적으로 적용가능한 방법임을 입증하는 것이다.