초록
본 연구는 도시개발 지역 중 10개 지점을 선정하여 공동주택 중 아파트의 층별에 의한 소음 측정을 통해 도로교통소음 예측식을 수립 및 검증을 수행하였다. 아파트 7층을 대상으로 측정된 소음값을 이용하여 국립환경과학원식(NIER) '87년, '99년 식 등을 적합 회귀선에 적용한 결과 국립환경과학원식(NIER) '87년, '99년 식 등의 기여율($R^2$)과 상관계수(r)가 각각 '87년 식에서 25%(0.5), '99년 식에서 7.5%(0.274)로 나타나 공동주택내 도로교통소음 예측을 수립하여 적용하기 곤란한 것으로 나타났다. 또한 신뢰성분석중 하나인 잔차분석을 통해 95% 신뢰구간(CI: confidence interval)과 95% 예측구간(PI: predict interval)에서 매우 낮은 신뢰성을 나타났다. 하지만 본 연구에서 개발식에 적용된 예측값의 분석결과 기여율($R^2$)과 상관계수(r)의 경우 1층에서 15층까지 각각 상관계수가 $0.7{\sim}0.97$로 비교적 양호한 실측치를 나타내 공동주택 층별 높이에 따른 소음도 예측시 적용이 가능할 것으로 판단된다.
10 sites in building development areas were selected and the noise level were measured by the apartment floors of apartment complex. With the fitted regression analysis, the distribution ratio($R^2$) and correction coefficient(r) was 25%(0.5) in the NIER('87) and 7.5%(0.274) in the NIER('99), respectively. The measured values of the noise level on the seventh floor of complex did not show a good agreement with the predicted noise level in the NIER('87, '99) formula. However, the developed formula demonstrated that the measured values were reasonably close to the predicted values, indicating the validity and adequacy of the predicted models with the fitted vs residual analysis in the 95% of confidence interval and 95% of predict interval. The results suggested that application of this development model obtained by the results according to the apartment floor can be improved in road traffic noise.