정보관리학회지 (Journal of the Korean Society for information Management)
- 제23권4호
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- Pages.277-294
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- 2006
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- 1013-0799(pISSN)
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- 2586-2073(eISSN)
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문헌범주화에서 학습문헌수 최적화에 관한 연구
Optimization of Number of Training Documents in Text Categorization
초록
본 연구는 실재 시스템 환경에서 문헌 분류를 위해 범주화 기법을 적용할 경우, 범주화 성능이 어느 정도이며, 적정한 문헌범주화 성능의 달성을 위하여 분류기 학습에 필요한 범주당 가장 이상적인 학습문헌집합의 규모는 무엇인가를 파악하기 위하여 kNN 분류기를 사용하여 실험하였다. 실험문헌집단으로15만 여건의 실제 서비스되는 데이터베이스에서 2,556건 이상의 문헌을 가진 8개 범주를 선정하였다. 이들을 대상으로 범주당 학습문헌수 20개(Tr-20)에서 2,000개(Tr-2000)까지 단계별로 증가시키며 8개 학습문헌집합 규모를 갖도록 하위문헌집단을 구성한 후, 학습문헌집합 규모에 따른 하위문헌집단 간 범주화 성능을 비교하였다. 8개 하위문헌집단의 거시평균 성능은
This paper examines a level of categorization performance in a real-life collection of abstract articles in the fields of science and technology, and tests the optimal size of documents per category in a training set using a kNN classifier. The corpus is built by choosing categories that hold more than 2,556 documents first, and then 2,556 documents per category are randomly selected. It is further divided into eight subsets of different size of training documents : each set is randomly selected to build training documents ranging from 20 documents (Tr-20) to 2,000 documents (Tr-2000) per category. The categorization performances of the 8 subsets are compared. The average performance of the eight subsets is 30% in
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