A Study on the Efficient Operation of the Five-day-work-week School System

주5일 수업제의 효율적 운영 방안 연구

  • 홍승희 (제주중앙여자중학교) ;
  • 김영태 (원광대학교 대학원 교육학과) ;
  • 김형준 (제주대학교 공과대학 건축학부) ;
  • 이영석 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학과) ;
  • 조태경 (상명대학교 공과대학 정보통신공학과) ;
  • 박병수 (상명대학교 공과대학 컴퓨터시스템공학과) ;
  • 조정원 (제주대학교 사범대학 컴퓨터교육과) ;
  • 박정환 (제주대학교 교육대학원 교육학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

The purpose of the study is to examine teachers', students', and parents' perception on the five-day-work-week school system, and to suggest ways of effective implementation. For the effective operation of the five-day-work-week school system, the curriculum should be reorganized based on current conditions, and based on problems of the actual condition, social infrastructure should be expanded. These will be contributed to taking root the five-day-work-week school system in a transition period.

본 연구는 주5일수업제에 대하여 교사, 학생, 학부모가 어떠한 인식을 가지고 있는지 조사 분석하여 주5일수업제의 효율적인 운영 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연구결과, 주5일수업제의 효율적 운영을 위해서는 현재 시행되고 있는 주5일수업제의 운영 현황을 파악하여 주5일수업제에 알맞은 교육과정이 편성 운영될 수 있도록 하며, 지원체제 및 협력 관계의 실태와 문제점을 파악하여 인프라 구축 방안을 모색해야 할 것이다. 이는 과도기적 단계에서 현재 시행되고 있는 주5일수업제의 정착에 도움이 될 것이다.

Keywords