View Synthesis Using OpenGL for Multi-viewpoint 3D TV

다시점 3차원 방송을 위한 OpenGL을 이용하는 중간영상 생성

  • Published : 2006.12.29

Abstract

In this paper, we propose an application of OpenGL functions for novel view synthesis from multi-view images and depth maps. While image based rendering has been meant to generate synthetic images by processing the camera view with a graphic engine, little has been known about how to apply the given images and depth information to the graphic engine and render the scene. This paper presents an efficient way of constructing a 3D space with camera parameters, reconstructing the 3D scene with color and depth images, and synthesizing virtual views in real-time as well as their depth images.

본 논문은 다중 카메라에서 얻은 영상과 그 영상으로부터 얻은 깊이영상(depth map)을 사용하여 중간시점에서의 영상을 생성하기 위하여 OpenGL 함수를 적용하는 방법을 소개한다. 기본적으로 영상기반 렌더링 방법은 카메라로 직접 얻은 영상을 그래픽 엔진에 적용하여 결과 영상을 생성하는 것을 의미하지만 주어진 영상 및 깊이정보를 어떻게 그래픽 엔진에 적용시키고 영상을 렌더링 하는지에 관한 방법은 잘 알려져 있지 않다. 본 논문에서는 카메라 정보로 물체가 생성될 공간을 구축하고, 구축된 공간 안에 색상영상과 깊이영상 데이터로 3차원 물체를 형성하여 이를 기반으로 실시간으로 중간영상 결과를 생성하는 방법을 제안하고자 한다. 또한, 중간영상에서의 깊이영상도 추출하는 방법을 소개하도록 하겠다.

Keywords

References

  1. O. Schreer, P. Kauff, T. Sikora, '3D Videocommunication : Algorithms, concepts and real-time systems in human centred communication,' John Wiley & Sons Inc, 2005
  2. J.K. Seo, G. Sharp, S. Lee, 'Range data registration using photometric features,' IEEE International Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, 2005
  3. C. Je, S. Lee, R.-H. Park, 'High-contrast color-stripe pattern for rapid structured-light range imaging,'European Conference on Compuer Vision (ECCV), 2004
  4. D. Scharstein, 'View Synthesis Using Stereo Vision,'Ph.D. Thesis, Cornell University, January 1997
  5. C. Zitnick, Sing Bing Kang, M. Uyttendaele, S. Winder, R. Szeliski, 'High-quality video view interpolation using a layered representation,' ACM SIGGRAPH, 2004
  6. R.I. Hartley and A. Zisserman, 'Multiple View Geometry,' Cambridge University Press, 2nd Edition, 2002
  7. Z. Zhang, 'Flexible camera calibration by viewing a plane from unknown orientation,' IEEE International Conference on Computer Vision, 2000
  8. J.Y. Bouguet, 'Camera calibration toolbox for matlab,' http:// www.vision.caltech.edu/bouguetj/calib_doc
  9. D. Shreiner, M. Woo, J. Nelder, T. Davis, 'OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, 5th Edition,' Addison-Wesley Professional, 2005
  10. D. Shreiner, Editor, OpenGL Reference Manual, 'The Official Reference to OpenGL, 4th Edition,' Addison-Wesley Professional, 2004