3차원 시선 추출 및 상호작용 기법

3D Gaze Estimation and Interaction Technique

  • 기정석 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터,연세대학교 전기전자공학과 디지털 영상미디어 연구실) ;
  • 전경원 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터) ;
  • 김성규 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터) ;
  • 손광훈 (연세대학교 전기전자공학과 디지털 영상미디어 연구실) ;
  • 권용무 (한국과학기술연구원 영상미디어연구센터)
  • Ki, Jeong-Seok (Imaging Media Research Center, Korea Institute of Science and Technology) ;
  • Jeon, Kyeong-Won (Imaging Media Research Center, Korea Institute of Science and Technology) ;
  • Kim, Sung-Kyu (Imaging Media Research Center, Korea Institute of Science and Technology) ;
  • Sohn, Kwang-Hoon (Image Media Lab, Department of Electronic and Electrical Engineering, Yonsei University) ;
  • Kwon, Yong-Moo (Imaging Media Research Center, Korea Institute of Science and Technology)
  • 발행 : 2006.12.29

초록

2D 영상에 대한 시선 기반 상호작용 기법으로서 시선추적 기술이 연구되고 있다. 하지만 입체영상 또는 콘텐츠에 대한 시선기반 상호작용 연구는 아직 연구된 바가 없다. 현재 3D 디스플레이 기술은 현실감 있는 서비스를 제공하고 있으며, 이러한 3D 콘텐츠를 제공하는 환경에서는 더욱 3D 상호작용 기법이 필요하다. 본 논문은 패럴랙스 배리어나 렌티큘라 방식과 같은 무안경식 3차원 입체 디스플레이 환경에서 시선기반 3차원 입체 영상 상호작용 기술에 대해 기술한다.

There are several researches on 2D gaze tracking techniques for the 2D screen for the Human-Computer Interaction. However, the researches for the gaze-based interaction to the stereo images or contents are not reported. The 3D display techniques are emerging now for the reality service. Moreover, the 3D interaction techniques are much more needed in the 3D contents service environments. This paper addresses gaze-based 3D interaction techniques on stereo display, such as parallax barrier or lenticular stereo display. This paper presents our researches on 3D gaze estimation and gaze-based interaction to stereo display.

키워드

참고문헌

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