A study on the TIG Autogenous Welding and Filler Material Welding Technology of Brake Lamp for Vehicle

자동차용 제동등의 TIG 제살용접 및 용가재 용접에 관한 연구

  • 한창수 (자동차부품연구원 소재공정연구센터) ;
  • 조형기 (한삼기연㈜) ;
  • 김진평 (한국기술교육대학교 신소재공학과) ;
  • 박호 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 김동규 (조선대학교 항공우주공학과)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

Recently regulations which make it mandatory to use the environment-friendly goods are increaing in automobiles. In this study the TIG autogenous welding process was developed by solving the problem of previous spot welding of side part and the ceramic protection Jig was developed for the welding of fragile glass ball. And the optimal process parameter was selected by complementing the demerit of the previous filler material welding to fill up the bottom part. Finally the lamp aging test and earthquake resistant test was done to check the reliability of welded brake lamp.

최근 자동차에까지 환경친화적인 제품을 의무화하는 규제가 증가하고 있어 전구에 사용되는 납땜을 용접으로 대체하기 위한 연구가 필요하게 되었다. 본 연구에서는 기존의 측면 스폿용접의 문제점을 파악하여 TIG 제살용접공정을 개발하였고 용접시 깨지기 쉬운 유리부의 용접을 위해 세라믹 구조물을 개발하였다. 또한 바닥부 구멍을 메울 수 있도록 기존 바닥부 용가재 용접의 단점을 보완하여 최적 공정 파라미터를 선정하였다. 마지막으로 전구 수명 시험과 내진성 평가를 실시하여 용접된 제동등의 신뢰성을 확인할 수 있었다.

Keywords