The Sensibility Engineering D/B of Image Source for the Shoe Design

신발 디자인을 위한 이미지 소스의 감성공학적 D/B

  • 강재철 (동의대학교 예체능대학 산업디자인학과) ;
  • 이동춘 (동아대학교 공과대학 산업경영공학과)
  • Published : 2006.02.28

Abstract

Nowadays, the design and development of footwear are focused on not only to protect feet against some injuries also to satisfy its personality and high-quality based on customer' subjective sensibilities. Many image source based human sensibility is needed to establish concept of footwear by new idea in design process. For satisfying costumer's and designer's disires, this study is concerned to evaluate and analyze images using human sensibility and construct image source D/B according to the result. The image evaluation performed by internet is used 1,000 Images classified into four groups(structure or architecture, transportation device, natural articles and home appliance), and 300 subjects are participated. Finally, the web D/B is constructed by the result of image evaluation that is performed statistical analysis(basic statistic, factoranalysis and multi-scaled analysis).

신발 제품은 기존의 발의 보호라는 기능적인 측면을 넘어서 오늘날 소비자의 주관적 감성을 바탕으로 하는 개성적이며 고급화된 측면이 강조되고 있으며, 이에 따라 기업의 제품개발 과정에도 영향을 미치고 있다. 특히 디자인 개발 과정에서 새로운 아이디어 발상을 통한 신발 제품의 컨셉을 확립하기 위해서는 인간의 감성을 바탕으로 하는 다양한 이미지 소스를 필요로 한다. 따라서 본 연구에서는 이러한 제품에 대한 소비자의 욕구와 디자이너의 욕구를 충족시키기 위하여 건축 및 구조물, 운송기기, 자연물, 일반제품의 4개 분류에 대한 1000개의 다양한 이미지에 대하여 300명의 피험자를 대상으로 온라인상의 웹(web)을 통하여 감성공학적 평가를 수행하였다. 또한 평가된 데이터를 바탕으로 기초 통계, 인자 분석 및 다차원척도 분석에 따른 결과를 제공하는 D/B를 웹 상으로 구축하였다.

Keywords