Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 19 Issue 2 Serial No. 64
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- Pages.129-138
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- 2006
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
THE STUDY ON MODERN DESIGN REFLECTED NATIONAL DISPOSITION AND CULTURAL CHARACTER - Focused on the re-definition of Korean national disposition and cultural character for design Education -
민족적(民族的) 기질(氣質)과 문화적 성격이 반영되는 현대 디자인에 대한 고찰 - 디자인 교육을 위한 한국의 민족, 문화적 기질의 정의를 중심으로 -
- Published : 2006.05.31
Abstract
Design securing a dominant position currently in the global market has shown inherent culture of each country, i.d. national disposition. For instancess, there are Scandinavia emphasizing humanism, America adopting pragmatism, Germany reflecting the rational principle, Spain reflecting the daily an, Italian design being rationalism and impressionism. The members of society shall be under the control of the already formed social-cultural value and character. So culture shall restrict the internal manner of social behaviour and apply pressure to the action of main body. Also culture shall be under the control of social environment and each culture shall be materialized as per the disposition of the members of society. Now korean design has been attracted lots of interests and attention from global market because it is excellent in the aspect of application capability for new technology and also suggests the image of design produced through them. Now Korean design shall run side by side the application for formative element to be recognized by technical design as well as korean identity. So dear definition for national and cultural disposition shall be required to korean design education and design development. These prescribed efforts shall be a shortcut for globalization of korean design.
현재 세계 시장에서 우위(優位)를 확보하고 있는 디자인 중에는 그를 생산한 국가의 고유한 문화와 민족적 기질을 소유하고 있다. 휴머니즘을 강조하는 스칸디나비아, 실용주의를 포함하는 미국, 합리주의 원칙이 반영된 독일, 일상 예술이 잘 반영되어 있는 스페인 그리고 합리주의와 인상주의적인 이탈리아 디자인이 그 좋은 예라고 할 수 있다. 사회 속에 존재하는 모든 사람들은 이미 형성된 사회 문화적 가치와 성격에 의해 지배를 받게 된다. 따라서 문화는 사회적 행위의 내면적 태도를 규제하며, 주체의 행위에 압력으로 작용하게 된다. 또한 문화는 사회적 환경의 지배를 받게되며, 사회를 구성하고 있는 사회 구성원의 기질에 따라 각기 다른 문화가 성립된다. 따라서 문화의 한 부분으로 이해되는 디자인 또한 사회, 문화적 환경의 지배를 받게 되는 것이며, 최종적으로 디자인에는 한 나라의 고유한 민족적 기질이 보이게 되는 것이다. 이제 한국 디자인은 세계 시장에서 많은 관심과 주목을 받고 있다. 그 이유는 새로운 테크놀로지에 대한 적용 능력이 뛰어나고, 이를 통해 생성되는 디자인의 이미지를 제시하고 있기 때문이다. 이제 한국 디자인에서도 기술적 디자인과 더불어, 한국적 아이덴티티로 인식되어 질 수 있는 조형적 요소에 대한 적용이 병행(竝行)되어야 한다. 따라서 한국 디자인 교육과 디자인 발전을 위해서는 우리들의 민족적 기질과 문화적 기질에 대한 정확한 정의가 선행되어야 한다. 이러한 처방적 노력들이 한국 디자인의 세계화를 위한 지름길이 되는 것이다.