A Study on Preference Analysis on Eating/Drinking Table Decoration - Centering on Color Image and Aesthetic Value

실용 테이블 데커레이션에 대한 선호 분석에 관한 연구 - 색채 조화의 이미지 및 심미성의 영향요소를 중심으로 -

  • Jang, Young-Soon (Dept. of Manufocturing, Chonbuk National University) ;
  • Hong, Jung-Pyo (Dept. of Industrial Dseign, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Tai-Ho (Dept. of Industrial Dseign, Chonbuk National University)
  • 장영순 (전북대학교 디자인 제조 공학과) ;
  • 홍정표 (전북대학교 산업디자인과) ;
  • 김태호 (전북대학교 산업디자인과)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

This study has showed verified results on 'Survey into Observer Preference for Table Decoration for Eating and Drinking'. It is a preliminary study to look into interrelation of preference to color tables, image adjectives, aesthetic value, by giving color changes in a certain regularity to each influential factor in functional table decoration. The result has demonstrated that, as for color image and preference,'observers prefers mid/low dark-toned brown which gives a feeling of 'high-quality, and like to eat', and orange tone with a fooling of 'warm and colorful'. In evaluating interrelation between preference and aesthetic value, the study has revealed that ordinary people take the influential factor of 'unity and Gestalt' seriously, while non-professionals preferred 'uniqueness'. Stimulant No. 7 is one of constituent factors of functional table decoration, eliciting significance of images on colors ant aesthetic value. This study also has practical problems about insufficiency or inadequateness in producing mood suitable to T P O, according to depending upon color changes in picking up stimulants, or other problems in selecting stimulants, according to time, seasons and generational parameter in which the inquiry is conducted, but it will serve as a stepping stone for developing new design using both qualitative and quantitative data in 려nctional table decoration.

본 연구는 실용테이블 데커레이션의 수준별 요소에 일정한 규칙의 색채변환을 주어 관찰자(응답자) 선호의 색채 테이블과 이미지 형용사, 심미성의 각 영향 요소간의 관계성 고찰로 이는 선행 연구인 '식음 테이블 데커레이션의 관찰자 선호도에 대한 조사 분석'의 검증연구이다. 연구결과로 색채 이미지와 선호도는 '고급스러운, 먹고싶은'의 이미지로, 중 저의 어두운 톤인 브라운 색채와 '따뜻한, 화사한' 이미지의 주황색 톤이 선호되었다. 선호도와 심미성 영향 요소와의 관계 평가에서는 일반인들은 '통일성, 게슈탈트'의 영향요소를 중요하게 인식하였고, 비전문가들은 '독특성'이 부각되었다. 본 연구는 자극물 선정에서 색채 변환에 의존함에 따라 T P O에 적합한 분위기 연출의 미흡 부적합 등 현실성의 문제점과 설문 응답이 이루어진 시기, 즉 계절, 세대 간 변수, 자극물 선정 등의 문제점이 제기되나, 실용 테이블 데커레이션에의 선호 디자인에 대한 프로세스를 제안함으로써 정성적 연출뿐만 아니라 정량적인 데이터를 이용한 새로운 디자인 방향을 제시하였다는데 의의가 있다.

Keywords