The Development Patterns of Visual Concepts in Contemporary Landscape Design - With a Focus on Visibility from Expanded Visuality -

현대조경설계에 있어서 시각 개념의 전개 양상 - 가시성에서 확장된 시각성을 중심으로 -

  • Jang, Il-Young (Industrial Science Research Institute, Cheongju University) ;
  • Kim, Jin-Seon (Dept. of Environmental Landscape Architecture, Cheongju University)
  • 장일영 (청주대학교 산업과학연구소) ;
  • 김진선 (청주대학교 환경조경학과)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study emphasizes users' participation, a living-transforming visuality, as users have appeared to be a central element of landscape design but ignored before. Also this study tries to propose meaning of extended visuality in contemporary landscape design on the basis of visual criticism on simple perception-and contemplations convention-based landscape design. For these purposes, this study reviews characteristics of visual changes appeared in modern reductionist paintings. In other words, arts can be interpreted in polysemous ways through bodies' experience. Deconstructive concepts derived from the theoretical reviews can be categorized into three including the participation of the users' bodies from a contemplative point of view, textuality and intertextuality, and experiences from works. Those concepts were used to criticize the previous discourse on landscape designs and to analyze various issues in the theories, themes and techniques in contemporary landscape design. The significance of the expanded visuality in contemporary landscape design is that it brings the users' voluntary participation. This structure can serve as a tool to obtain the users' perceptive effects. At the same time, it can be regarded as a process of establishing the relationships between the users and the works. Thus emphasis is placed not only on the influences of the effects structure of the works themselves, but also on the many different dimensions related to the users' bodies. It implies that the meaning of design is not determined by the designer but a product resulted from the voluntary relationships between users and works. These findings lead to ambiguous distinctions between arts everyday life, and eventually to the end of the concepts of formative dichotomous aesthetics and their effectiveness. Finding of this study call for not only redefining the space where landscape design is created and communicated, but also reconsidering the concepts of landscape design and its ontological meanings.

Keywords

References

  1. 김상환(1996) 해체론 시대의 철학. 서울: 문학과 지성사
  2. 강영계(2000) 니체와 예술. 서울: 한길사
  3. 김영대(1993) 실존적 이상주의에서 다원적 인본주의로의 이행. 환경과 조경 67: 62-67
  4. 김한배(1999) 조경설계의 양식과 설계언어(한국조경학회편. '조경설계론'). 서울. 기문당 pp. 92-93
  5. 김한배(2005) 포스트모던 조경설계의 다원적 전개 양상. 한국조경학회지 32(6): 68-81
  6. 배정한(1998) 조경에 대한 환경미학적 접근 서울대학교 대학원 박사학위논문
  7. 배정한(2004) 현대 조경설계의 이론과 쟁점. 서울: 도서출판 조경
  8. 신근혜(2004) 환경설계의 다이어그램적 설계사고에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문
  9. 신방흔(200l) 시각예술과 언어철학. 서울: 생각의 나무
  10. 엄기홍(2002) 현대미술과 후기 현대미술에 나타나는 시간성의 이해. 미술교육논총 14: 308-309
  11. 엄기홍(2004) 후기현대미술의 시각 개념의 전개. 홍익대학교 대학원 박사학위논문
  12. 이상석(2005) 경관. 조형 & 디자인- 서울: 도서출판 조경
  13. 이영철(1999) 21세기 문화 미리 보기. 서울: 시각과 언어
  14. 이영화(2001) 감성공간사. 서울: 한불문화출판
  15. 장일영(2001) 초기 바우하우스의 조형성 연구- 간텍스트성을 중심으로- 청주대학교 대학원 석사학위논문
  16. 정정호(1997) 탈 근대 인식론과 생태학적 상상력. 서울 한신 문화사
  17. 주은우(2003) 시각과 현대성. 서울. 한나래
  18. 조광제(2004) 몸의 세계, 세계의 몸. 서울: 이학사
  19. 조광제(2002) 지식의 최전선(한길사편. '지성적 사유와 오만함을 경계한다'). 서울: 한길사. pp. 468-473
  20. 진휘연(2002) 아방가르드란 무엇인가. 서울. 민음사
  21. 차봉희(1985) 수용미학. 서울: 문학과 지성사
  22. Adomo, T(1984) Asthetische Theorie. 홍승용(역). 미학이론. 서울: 문학과 지성사. 1997
  23. Allen, G,(2000) Intertextuality, London: Routled
  24. Ashton. M,(2002) Landscape Architects, Atrium Internacional de Mexico: S. A de C. V
  25. Barthes, R.(1977) The death of the author. 김희영(역), 텍스트의 즐거움. 서울: 동문선. 1997
  26. Baudrillard, J.(1992) Simulacres et Simulation. 하태환(역). 시뮬라시옹. 서울: 민음사, 200l
  27. Brown, J.(2000) The Modern Garden. London: Thames & Hudson
  28. Cerver, F. A(200l) Landscape Artists. Atrium Intemacional de Mexico: S. A de C. V
  29. Danto, A. C.(1996) After the end of Art. 이성훈, 김광우(역), 예술의 종말, 서울: 미술문화, , 2004
  30. David, B.(1997) Minimalism. :정무정(역), 미니멀리즘. 서울: 열화당, 2003
  31. Deleuze, G.(1969) Logique Du Sens. 이정우(역). 의미와 논리. 서울:한길사, 1999
  32. Foster, H(1988) Vision and Visuality. 최연희(역), 시각과 시각성. 부산:경성대학교 출판부. 2004
  33. Foucault. M.(1966) 이광래(역), 말과 사물. 서울: 민음사. 1997
  34. Fried, M.(1967) Artand Objectfood. Artforum 5(10): 6
  35. Greenberg, C. (1965) Modernist painting. Art and Literature 4: 193-201
  36. Jay, M.(1993) Downcast Eyes: the Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought. San Francisco: Berkeley University of California Press
  37. Levin, D.(1988) The Opening of Vision: Nihilism and the Postmodern Situation, New York and London: Routlrdge
  38. Lootsma, B.(1995) Adriaan Ceuze: West8 Landscape Architects. Rotterdam: 010 Publishers
  39. Lyotard, J. F.(1992) La Condition Postmoderne. 유정완, 이삼출, 민승기(역). 포스트모던의 조건. 서울: 민음사 , 1995
  40. McLuhan, M.(1990) Understanding Media. 박정규(역). 미디어의 이해. 서울: 삼성출판사. 1999
  41. Noever, P.(1991) Architecture in Transition: Between Deconstruction and New Modernism Munich: Prestel- Verlag
  42. Panofsky, E.(1991) Perspective as Symbolic Form. York: Zone Books
  43. Ponty, M. M.(1945) Phenomenology and Art . 오병남(역), 현상학과 예술. 서울: 서광사 . 1983
  44. Reed P.(2005) Groundswell. New York: The Museum of Modern Art
  45. Robertshafer(2000) 독일 조경에서 자연의 의미. 환경과 조경 145: 64-71