A Game Theoretic Approach to the Channel Conflict Due to the Subsidies for Mobile Handsets

단말기보조금에 따른 경로갈등에 대한 게임이론적 접근

  • 주영진 (충북대학교 경영대학 경영학부)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

This study was motivated by a recent channel conflict on subsidies for mobile handset between a service provider and a handset manufacturer in the mobile communication market. In this study, we have developed a two-person non-zero sum game for the channel conflict on subsidies for mobile handset, and derived its optimal strategic game solution. As a result, we have found that, between the service operator and the handset manufacturer, one who has high level of market leadership in his own market has a power to affect the optimal strategic game solution. We have also found that, when the service operator and the handset manufacturer have relatively high level of market leadership in their own market, there exist both of potential channel conflict and cooperation. The result of this study may provide an effective reference for a solution of similar channel conflicts.

본 연구에서는 최근 이동통신단말기보조금을 둘러싸고 이동통신서비스사업자와 이동통신 단말기제조업자 사이에서 발생한 갈등상황을 중심으로 2인비영합게임을 정의하고 그에 대한 최적전략게임해를 도출하였다. 연구결과 이동통신서비스사업자와 이동통신단말기제조업자 중 자기가 속한 시장에 대한 시장지배력이 높은 사업자는 자신에게 유리한 전략으로 힘을 행사할 수 있으며, 양 사업자들이 각자의 시장에 대한 시장지배력이 비슷하게 높다면 양자간에 잠재적 갈등과 협력의 기회가 공존하고 있다는 점 등이 밝혀졌다. 또한, 본 연구의 결과는 이동통신단말기보조금에 대한 경로갈등과 유사한 다양한 제품과 서비스를 대상으로 발생될 수 있는 경로갈등의 해결을 위한 효과적인 준거기준을 제공할 수 있을 것으로 기대 된다.

Keywords