A Comparative Study of the Digital Content Industry and its Assessment Frame

디지털 콘텐츠 세부산업의 평가프레임 제안 및 유망성 비교분석

  • Published : 2006.11.01

Abstract

With the expansion of internet diffusion, the digital content industry in such sector game, animation and e-learning shows rapid growth and, accordingly it becomes important for policy makers to provide its technical R&D directions ensuring successful commercialization. This paper provides details on the business and industry assessment, and further, proposes substantial support over industries as well as academia. The Business Opportunity Engineering(BOE) process, revised and systemized assessment frame of the seven steps of SRIC-BI process, has been applied to assess and compare the digital content business and industry.

인터넷의 보급과 함께 엄청나게 성장하고 있는 디지털 콘텐츠 산업은 웹정보콘텐츠 뿐만 아니라 게임, 애니메이션, 디지털 영상, 이러닝 등 다양한 형태로 발전하고 있다. 국가 성장엔진의 하나로서 디지털콘텐츠가 차지하는 비중을 미루어 보건데 사업성을 전제한 관련기술과 핵심요소들의 정확한 개발 방향에 대한 결정이 매우 중요하다. 본 논문에서는 10대 성장동력 산업의 하나인 디지털콘텐츠 세부 분야별 사업 유망성에 대한 평가를 통해 관련분야의 기술개발 및 사업화에 관심을 갖는 산 학 연 주체들의 사업전략에 실질적인 도움을 주고자 했다. 사업 유망성 비교분석의 틀로써 SRIC-BI의 차세대 성장산업과 제품들을 선정하기 위한 7단계의 프로세스 가운데 산업과 사업영역의 평가가 가능하도록 외적요인 평가프로세스를 보정한 BOE 프로세스를 제안하고, 이를 디지털콘텐츠 세부산업 평가에 활용하였다.

Keywords