Abstract
The EPIRB overcame the limitations of the conventional marine communication systems, the false distress calls by EPIRB systems internationally account for about 94 percent of the total calls because of the different usages of EPIRB systems with manufacturers, users' errors, and systems' faults. To resolve these problems, international bodies and manufacturers are developing many measures to reduce those error emissions. In conventional systems, the distress call was sent immediately after the EPIRB is removed from the automatic release system. Taking into account the properties of the system, however manufacturers improved the operation so that the distress call is sent only when the EPIRB is released and then immersed into water. In spite of these efforts, the error emissions have not significantly reduced. In this study, the domestic and international technical regulations and standards for the COSPAS-SARSAT and satellite EPIRB systems were reviewed, and a bridge-type water detection sensor was developed to minimize the error emission from EPIRB.
EPIRB는 기존의 통신방식에 대한 문제점은 해결하였으나, EPIRB에 대한 제작사마다 취급방법의 상이 등으로 인한 사용자의 취급부주의 또는 설비 의 결함 등으로 국제적으로 실제 조난신호가 아닌 허위의 조난신호가 전체 신호의 약 94%를 차지하는 문제점이 대두되었다. 이에 따라 국제기구 및 제작사 등에서는 오발사를 감소시키기 위한 다양한 방법이 강구되었고 제작사에서는 설비의 특성을 고려하여 초기의 자동이탈장치에서 EPIRB가 분리되면 즉시 발사되는 형태에서 자동이탈장치에서 EPRB가 이탈되어도 해수에 잠겨야만 조난신호가 발사되도록 개선하였으나 아직도 오발사는 크게 줄어들지 않고 있는 실정이다. 본 논문에서는 현행 COSPAS-SARSAT시스템 및 EPIRB의 국내 외 기술기준 및 표준 등을 검토하여 EPIRB의 오발사를 최소화하는 방안으로 브리지 형 해수검출 센서를 연구하였다.