Abstract
The companies need the enterprise-wide support environment to build the competency to gather VOM(Voice of Market) in the process of preparing and implementing the strategy and to help establishing and managing the business process in order to secure the continuous competitive edge The enterprise-wide support environment to establish, operate, improve and evaluate the business process must be carried out. In this paper we define the method to define process and business rule in order to enable accurate execution of the process. Furthermore, collection and refection of accurate data concerning the competency of individuals, the subjects of the process execution, allows prevention of weakness of the process execution result and is the basis for identifying the areas of improvement. Therefore, high visibility can be attained through the work knowledge and processes presented in rules, and it can help firmly establish the process centered work culture (or system) in the organization by process improvement strictly based on data.
기업은 지속적인 경쟁 우위를 확보하기 위해 전략을 수립하고 추진하는 과정에서 변화가 심한 시장의 소리를 정확히 수집할 수 있는 역량과 이를 위한 비즈니스 프로세스의 구축 및 관리를 해야 한다. 비즈니스 프로세스의 수립, 운영, 개선, 평가 등 프로세스와 관련된 전 과정에서 업무 규칙과 프로세스를 정의하고 측정하여 기업의 문화에 맞게 프로세스를 정확하고 효율적으로 수행할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 기업에서 수행하는 업무에 대해 규칙과 프로세스를 룰로 정의하여 프로세스의 정확한 수행을 가능하게 하고자 한다. 또한, 프로세스 수행의 주체인 개개인의 역량에 대한 정확한 데이터의 수집과 반영을 통해 프로세스 수행 결과에 대한 결함을 미리 예방할 수 있고 프로세스 개선점을 식별할 수 있는 기반 환경을 제안하였다. 이로써 룰로 표현한 업무 지식과 프로세스를 활용하여 높은 가시성을 확보할 수 있으며 철저한 측정 데이터 기반의 프로세스 개선을 통해 프로세스 중심의 업무 문화(혹은 시스템)를 조직에 정착시키는데 일조할 수 있다.