Client-Server System Architecture for Inferring Large-Scale Genetic Interaction Networks

대규모 유전자 상호작용 네트워크 추론을 위한 클라이언트-서버 시스템 구조

  • Published : 2006.02.28

Abstract

We present a client-server system architecture for inferring genetic interaction networks based on Bayesian networks. It is typical to take tens of hours when genome-wide large-scale genetic interaction networks are inferred in the form of Bayesian networks. To deal with this situation, batch-style distributed system architectures are preferable to interactive standalone architectures. Thus, we have implemented a loosely coupled client-server system for network inference and user interface. The network inference consists of two stages. Firstly, the proposed method divides a whole gene set into overlapped modules, based on biological annotations and expression data together. Secondly, it infers Bayesian networks for each module, and integrates the learned subnetworks to a global network through common genes across the modules.

본 논문은 베이지안 네트워크를 기반으로 대규모 유전자 상호작용 네트워크를 추론하기 위한 클라이언트-서버 시스템 구조를 제시한다. 유전체 수준(genome-wide)의 대규모 유전자 상호작용 네트워크를 베이지안 네트워크 형태로 추론하기 위해서는 병렬 서버를 이용하더라도 통상 수십시간이 소요된다. 따라서, 일반적인 대화형(interactive) 독자(standalone) 시스템 구조보다는 배치형(batch) 분산(distributed) 시스템 구조가 적합하다. 본 논문에서는 그와 같은 상황에 적합한 느슨한 연결의 (loosely-coupled) 클라이언트-서버 시스템을 구현할 결과를 기술한다. 유전자 상호작용 네트워크 추론은 크게 두 단계로 나누어진다. 첫째로, 생물주석정보(biological annotation)과 유전자 발현정보(expression data)를 사용하여, 전체 유전자 집단을 서로 중복이 가능한 모듈들로 나누며, 둘째로, 각각의 모듈들에 대해 독립적인 베이지안 학습을 수행하여 추론결과를 얻고, 각 모듈들이 공통으로 포함하는 유전자를 사용하여 각 모듈의 추론결과들을 하나로 통합한다.

Keywords