우리나라 연안여객항로의 활성화에 관한 연구 -P선사의 진해-거제항로를 중심으로-

A Study on the Activation of Coastal Passenger Routes in Korea: At a Management Level in the "P" Car-ferry Liner

  • 발행 : 2006.09.30

초록

본 연구는 우리나라 연안 여객운송부문을 자극하고 또한 경쟁력을 높이고자 실제 자료를 바탕으로 방해요소를 개선하고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 최근의 연안여객항로 시장변화 추이를 진단하고, 연안여객의 항로운영에 장애가 되고 있는 내 외부적인 제약요인을 분석하여, 우리나라 연안여객업의 발전방안을 제시해 보았다. 본 논문에서는 P여객선사의 진해-거제간의 여객항로를 예를 들어, 부산을 기점으로 거제까지 해상을 이용함에 있어서 획득할 수 있는 편의와 그 경제적인 효용을 살펴보고, 이 항로를 이용하고 있는 이용객들의 설문조사에 의한 업체의 서비스 만족도를 SWOT 분석을 통해 실증분석 함으로써, 기존 선행연구에서 지적된 사항과 더불어 보다 현업의 관점에서 나타나고 있는 연안여객업체의 활성화저해요인을 탐색 및 검증하였고 나아가 그 개선방안을 제시하고자 하였다. 가장 두드러지게 나타난 방해 요소는 추가적인 선박운행을 하는데 있어서 까다로운 정부의 각종 규제와 터미널, 선착장 등 부대시설부족, 야간운항의 제한, 여객선항로상의 유 도선 중첩취항 등의 문제가 주요 문제로 조사되었다. 본 논문에서는 이러한 실증적인 'P' 선사의 자료를 바탕으로 'P'선사는 물론 우리나라의 연안여객의 활성화 방안까지 다루면서, 본 연구의 한계와 향후 연구 방향까지 모색해 보았다.

The purpose of this study is to activate Korea's coastal passenger shipping by improvement of the deterrent factors on the basis of field data collected in order to help stimulate it and enhance its competitiveness. As the representative model of this study, the "P" car-ferry liner was chosen, whereby various deterrent factors were observed in the course of the SWOT analysis and through the questionnaires. The major deterrent factors in summary were inflexible government regulations for additional ship operation, disadvantages of taxes policy, port facility shortages, non-allowing of ship's night operation, complicated and inflexible ship's operation controls by the concerned authorities, unreasonable divisions of steaming areas, and existences of obstacles on the ship's running routes, etc. which considered all are important to activate the liners.

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