항공우주기술 (Aerospace Engineering and Technology)
- 제4권1호
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- Pages.179-185
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- 2005
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- 1598-4168(pISSN)
산화제 공급배관의 분기 위치에 따른 추진기관 성능 비교
- 발행 : 2005.07.01
초록
발사체의 추진 성능 및 효율성을 향상시키기 위한 로켓 구조물의 무게 절감은 발사체 개발에 있어 필수적인 사항이다. 특히 다수의 엔진 시스템을 클러스터링할 경우에는 엔진 지지부의 공간 축소가 추진기관 시스템의 고 효율성을 위해 필요하다. 본 논문에서는 클러스터링 엔진 시스템을 채택한 추진기관 시스템에 있어서 산화제 공급 배관의 분기 위치에 따른 추진기관 성능을 무게, 산화제 탱크 가압압력, 그리고 산화제 배관 내 2상 유동 발생 측면에서 비교, 검토하였다.
It is an essential subject to decrease the mass of a launch vehicle for improving performance and efficiency of space launch system. Particularly, reducing the engine supporting area is necessary for high efficiency of propulsion system with clustered engine systems. The engine supporting area is related to the branch location of the oxidizer feeding line. This article deals the performance variation of the propulsion system such as the mass of the oxidizer feeding line, pressurization pressure of the oxidizer tank, and the onset of nucleation boiling in the oxidizer pipe with the branch location of the main feeding line.
키워드
- 우주발사체(launch system);
- 추진기관(propulsion system);
- 클러스터링 엔진(clustered engine system);
- 산화제 공급배관(oxidizer feeding line);
- 분기 배관