Abstract
The aircraft gas turbine engines with the Electronic Engine Controls(EEC) had been developed to save fuel and enhance their performance in the early days, and had employed the health monitoring function in the Full Authority Digital Engine Controls(FADEC) to improve their reliability. This has led to an increasing demand for the certification technology of these controls. The design and certification issues of power supply, aircraft supplied data, failure modes, software verification/validation, and lightning requirements need to be addressed. This paper presents the design considerations and the certification techniques applied to the electronic engine controls. And it is believed that this paper will be basis to establish a requirement in Korean Airworthiness Standard.
항공기용 가스터빈엔진에 사용되고 있는 전자식 엔진제어장치는 연료 절약 및 성능 향상을 목적으로 개발되어, 최근에는 엔진의 신뢰성 향상을 위한 고장진단 기능을 갖춘 전자동디지털식 엔진제어장치로 발전하였다. 이와 같은 기술의 발전으로 과거와는 다른 새로운 개념의 엔진제어장치에 대한 인증기술 개발의 필요성이 증대되고 있다. 전자식 엔진제어장치에 대한 설계 및 인증에서 고려되어야 하는 사항으로 전원 공급, 입력 데이터, 고장 모드, 소프트웨어 확인 및 검증, 그리고 낙뢰의 영향 등을 들 수 있다. 본 연구에서는 전자식 엔진제어장치에 대한 설계 고려사항과 인증 기법을 분석하였고, 이를 바탕으로 국내 감항기술기준의 관련 요구조건을 정립할 수 있도록 하였다.