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프로펠러 날개의 진동특성에 대한 실험적 연구

Experimental Method for the Identification of the Propeller Blade Vibration Characteristics

  • 이현엽 (충남대학교 선박해양공학과) ;
  • 김영중 (한국기계연구원 구조연구부) ;
  • 노인식 (충남대학교 선박해양공학과) ;
  • 이창섭 (충남대학교 선박해양공학과)
  • Lee, Hyun-Yup (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Chungnam National University) ;
  • Kim, Young-Joong (Dept. of Structural Engineering, Korea Institute of Machinery and Materials) ;
  • Nho, In-Sik (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Chungnam National University) ;
  • Lee, Chang-Sup (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Chungnam National University)
  • 발행 : 2005.04.01

초록

An experiment method has been developed to analyse the vibration characteristics of marine propeller blades, and vibration tests have been carried out on the model scale propeller in air and in water. The driving point transfer function(acceleration/excitation force) has been measured and modified by compensating the attachment effect of the impedance head. The measured natural frequencies in air have been compared with the theoretical results by an in-house FEM code PROSTEC. The added masses have been derived by comparing the measured natural frequencies in air and in water, and the results have been compared to the results using existing formula based on experience.

키워드

참고문헌

  1. 김동해, 정균양, 1994, '86.000톤 원유운반선 프로펠러 날개의 singing(명음) 발생위치 조사,' 대한조선학회 논문집, 제 31권, 제 3호, pp. 59-64
  2. 김재홍, 조대승, 한성용, 2004, '대형선박의 추진기 진동 모우드 특성,' 대한조선학회 춘계학술대회 논문집, pp. 386-393
  3. 노인식, 이정렬, 이현엽, 이창섭, 2004, '프로펠러 날개의 동적 구조해석 시스템 개발,' 대한조선학회 논문집, 제 41권, 제 2호, pp. 114-120
  4. 박형식, 김노성, 최수현. 2004, '유한요소 해석법을 이용한 Propeller Singing 현상 규명에 관한 연구,' 대한조선학회 춘계학술대회 논문집, pp. 957-962
  5. 이현엽, 박재영, 1995, '임피던스헤드로 진동계측시 변환기의 부착영향을 보상하는 방법에 관한 연구,' 한국소음진동공학회지, 제 5권, 제 1호, pp. 153-159
  6. 조중호, 김영기, 이창섭, 1994, '보오텍스 격자법에 의한 종진동 프로펠러의 부가질량 산정,' 대한조선학회 추계학술대회 논문집 pp. 312-316
  7. 한국선급, 1997, 선박 진동소음 제어지침, 한국선급