Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 9 Issue 3
- /
- Pages.407-416
- /
- 2005
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
The Effects of STAD Cooperative Learning on Information Collection and Processing ability in Computer Education
컴퓨터 재량활동 수업에서 STAD협동학습이 ICT 정보수집과 정보가공 능력에 미치는 영향
- Yun, Mi-Suk (Yangsan Sinmyung Elementary School) ;
- Han, Byoung-Rae (Chinju National University of Education)
- Published : 2005.09.30
Abstract
Considering teaching methods for computer education is a must for effectively instructing students of knowledge and skills on computers. In this paper, we adopts STAD Cooperative Learning method, among many others, in order to reduce any burden teachers and learners may have. As a result, it finds out that practical training based on STAD Cooperative Learning is very effective in enhancing students' abilities for ICT data collection and manipulation. The teaching model driven out as a result of this study, will be a good example for teaching models in many computer-related departments. In the future, more studies on teaching models will have to take place for more effective teaching of computer courses.
컴퓨터 교육을 위한 교육방법의 논의는 학습자가 컴퓨터에 대한 지식과 기능을 효과적으로 습득하기 위해 요구되는 사항이다. 본 논문에서는 다양한 교수법 중 교사와 학습자간의 부담감을 줄이기 위해 STAD협동학습을 적용해 보았다. 그 결과 STAD협동학습 이론에 기초한 컴퓨터 실기 수업이 학생들의 ICT 정보수집 및 정보가공 능력 향상에 효과적인임을 알 수 있었다. 연구결과를 통해 도출된 수업모형은 컴퓨터 과의 수업모형 중 하나의 예시가 될 것이며, 앞으로 컴퓨터 교과의 효과적인 수업을 위한 더 많은 연구사례가 있어야 한다고 생각한다.
Keywords