Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 9 Issue 3
- /
- Pages.367-376
- /
- 2005
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
Analysis of Students' Understanding on Basic Terms in Computer Textbooks for Elementary Education
초등 컴퓨터 교과서 주요 용어에 대한 학생들의 이해 수준 분석 - 충청북도 초등학생을 중심으로 -
- Song, Mee-Kyoung (Saeil Elementary School) ;
- Jo, Mi-Heon (Cheongju National University of Education, Dept. of Computer Education)
- Published : 2005.09.30
Abstract
As computers are recognized as essential tools for our life and society, the use of computers has become increasingly important in education. The propose of this study is to grasp the level of students' understanding on basic terms used in computer textbooks for
지식정보사회에서 컴퓨터교육의 중요성은 날로 증가하고 있으며, 이제 컴퓨터는 하나의 필수도구처럼 인식되고 있으나 컴퓨터교육의 주요 매체인 컴퓨터 교과서에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 충청북도 내 초등학생 4.5.6학년 학생들을 대상으로 컴퓨터 교과서에서 사용되는 주요 용어에 대한 이해 수준을 파악하고 개인 변인에 따른 이해 수준의 차이를 분석하였다. 연구 결과, 용어에 대한 학생들의 이해 수준은 전반적으로 낮은 것으로 밝혀졌으며, 개인 변인 중 지역, 학년, 컴퓨터 소유 여부, 과거 컴퓨터교육의 경험 유무, 컴퓨터 수업 진행 형태, 컴퓨터 수업의 호응도, 컴퓨터 수업의 참여도, 성적 수준 등에 따라서 용어의 이해 수준에 대해 유의미한 차이가 발견되었다.
Keywords