멀티채널 3차원 마이크를 이용한 입체음향 처리 기술

Spatial Audio Signal Processing Technology Using Multi-Channel 3D Microphone

  • 강경옥 (한국전자통신연구원 방송미디어연구그룹) ;
  • 이태진 (한국전자통신연구원 방송미디어연구그룹)
  • 발행 : 2005.02.01

초록

입체음향 시스템의 목적은 청취자에게 음원을 획득한 장소에 있는 것과 같은 느낌을 주는 것이다. 이를 위해 일반적으로 더미헤드가 많이 사용되고 있다. 인간의 머리형태를 한 더미헤드의 특성 때문에 더미헤드를 통해 획득한 음원을 헤드폰을 통해 청취하는 경우 현장감을 느낄 수 있다. 하지만 더미헤드의 형태 및 크기는 공공장소에서 사용하기에는 제약이 있고 더미헤드를 통해 획득한 신호는 멀티채널로 확장하기가 어렵기 때문에 본 논문에서는 이러한 더미헤드를 구체로 간략화 한 후 구체 위에 다수 개의 마이크를 배치하여 입체음원을 획득하기 위한 멀티채널 3차원 마이크 기술에 대해 제안한다. 본 논문에서 제안하는 멀티채널 3차원 마이크는 구체 위의 수평면 상에 5개의 마이크를 배치하여 입체 음원을 획득한 다음 후처리 과정을 통해 헤드폰, 스테레오, 스테레오 다이폴, 4채널 및 5채널 재생환경 등에서 재생이 가능하다. 다양한 재생신호의 생성을 위한 후처리 과정은 많은 연산량을 필요로 하기 때문에, H/W로 제작하였다. 멀티채널 3차원 마이크의 성능을 검증하기 위해 방향성 실험을 수행한 결과, 멀티채널 재생환경에서 더미헤드 기술의 단점인 전/후방 혼동현상을 현저하게 줄일 수 있었다.

The purpose of a spatial audio system is to give a listener an impression as if he were present in a recorded environment when its sound is reproduced. For this purpose a dummy head microphone is generally used. Because of its human-like shape, dummy head microphone can reproduce spatial images through headphone reproduction. However, its shape and size are restriction to public use and it is difficult to convert the output signal of dummy head microphone into a multi-channel signal for multi-channel environment. So, in this paper, we propose a multi-channel 3D microphone technology. The multi-channel 3D microphone acquire a spatial audio using five microphones around a horizontal plane of a rigid sphere and through post processing, it can reproduce various reproduction signals for headphone, stereo, stereo dipole, 4ch and 5ch reproduction environments. Because of complex computation, we implemented H/W based post processing system. To verily the Performance of the multi-channel 3D microphone, localization experiments were Performed. The result shows that a front/back confusion, which is the one of common limitations of conventional dummy head technology, can be reduced dramatically.

키워드

참고문헌

  1. Francis Rumsey and Tim McCormick, Sound and Recording: An Introduction. Focal Press, 2002
  2. Blauert, Spatial Hearing: The Psychophysics of Human Sound Localization, MIT. Cambridge, MA. 1983
  3. 강경옥, 장대영, 서정일, 정대권, '객체기반 3차원 오디오 방송 시스템 설계', 한국음향학회지, 22 (7), 592-602, 2003
  4. D. H. Cooper and J. Sauck. 'Prospects for transaural recording,' J. Audio Eng. Soc. 37 (1/2), 3-19, 1989
  5. Yuvi Kahana, Philip A. Nelson, Ole Kirkeby, and Hareo Hamada, 'A multiple microphone recording technique for the generation of virtual acoustic images,' J. Acoustic. Soc. Am., 105 (3), 1503-1516, 1999 https://doi.org/10.1121/1.426690
  6. http://wvvw.schoeps.de/E/kfm6.html
  7. http://wvvw.theaudio.com/bs-3d.html
  8. Ole Kirkeby, Philip A. Nelson, Hareo Hamada, and Felipe Orduna-Bustamante, 'Fast Deconvolution of Multichannel Systems Using Regularization,' IEEE Trans. On Speech and Audio Processing, 6 (2), 189-194, 1998 https://doi.org/10.1109/89.661479
  9. Corey I. Cheng and Gregory H. Wakefield, 'Introduction to HRTFs: Representations of HRTFs in Time, Frequency, and Space,' J. AES, 49 (4), 231-249, 2001
  10. 구자현, 'Rayleigh의 소리 방향 지각 연구에 대한 과학서적 고찰', 한국음향학회지, 21 (8), 695-702, 2002
  11. P. A. Nelson and S. J. Elliott, Active Control of Sound, Academic Press, 1992
  12. 최갑근, 방승범, 정완섭, 김순협, '5.1채널 스피커 시스템에서 트랜스오럴 필터 구현에 관한 연구', 한국음향학회지, 21 (3), 245-255, 2002
  13. 김래훈, 임준석, 성굉모, '3차원 오디오 시스템에서 합과 차 여파기를 이용한 새로운 간섭신호 제거 방법', 한국음향학회지, 20 (4), 17-21, 2001
  14. Hareo Hamada, Hironori Tokuno, Yuko Watanabe and P. A. Nelson, '3D Sound Generation using Two Loudspeakers Stereo Dipole System and Its Applications,' AES 15th International Conference, 1998
  15. Ole Kirkeby, Philip A. Nelson and Hareo Hamada, 'The Stereo Dipole - A Virtual Source Imaging System Using Two Closely Spaced Loudspeakers,' J. AES, 46 (5), 387-395 1998
  16. ITU-R Recommendation BS. 755: 'Multi-channel stereophonic sound system with or without accompanying picture' 1993