DOI QR코드

DOI QR Code

An Evaluation of Effort for Developing the RIA-based Cyber Education System and the non-RIA-based Cyber Education System

RIA 기반 가상교육 시스템과 non-RIA 기반 가상교육 시스템의 개발 노력 비교

  • 이부권 (경상대학교 대학원 컴퓨터과학과, 컴퓨터정보통신연구소원) ;
  • 강기준 (경상대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 서영건 (경상대학교 컴퓨터교육과, 컴퓨터정보통신연구소원)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

With the growth of the Internet, web-based cyber education is progressing from the text-based to the hyper-based including multimedia, and from one way of simply giving the contents to the learner to another way of providing mutual interaction between the instructor and the learner. For this, there uses the RIA-based dynamic application and multimedia. RIA, which is the new paradigm on the web, provides the learners with more effective and rich contents. For developing a cyber education system, if we use the existing web languages, a large amount of effort is needed. But if we use the RIA-based paradigm, we can remarkably reduce the effort. Also, in developing a new web-based cyber education system the RIA paradigm makes the learners to satisfy their demands, and in developing the system providing the interaction the paradigm gives us the way minimizing the time and effort. In this paper, we compare and evaluate the efforts in developing the RIA based education system with the Non-RIA based education system.

인터넷의 발전으로 웹 기반 가상교육은 텍스트 기반에서 하이퍼 미디어 기반으로 발전하고 있으며, 단순히 교육 자료를 한쪽으로 전달하는 방법에서 벗어나서 교수자와 학습자간의 상호작용을 제공하고 있다. 이를 위해, 여기에는 RIA(Rich Internet Application) 기반 동적인 응용 프로그램과 멀티미디어가 사용되고 있다. RIA는 웹의 새로운 기법으로 보다 효율적이고 풍부한 컨텐츠를 학습자에게 제공할 수 있도록 해 준다. 가상 교육 시스템을 개발하기 위해서, 기존의 웹 언어를 이용하면 많은 개발 노력이 요구되지만, RIA 기반 패러다임을 이용하면 개발 노력을 현저히 줄일 수 있다. 또한, 새로운 웹기반 가상교육 시스템을 설계하는데 있어서 RIA 패러다임은 학습자에게 그들의 요구를 만족하게 하고, 상호작용을 제공하는 가상교육 시스템을 개발하는 데 있어서 시간과 노력을 최소로 하는 방법을 제공할 것이다. 본 논문에서는 RIA 기반 교육 시스템을 개발하는데 드는 노력과 기존의 non-RIA 기반 시스템의 개발 노력을 비교 평가한다.

Keywords

References

  1. 한국매크로미디어(http://www.macromedia.com/kr/)
  2. ColdFusion Study(http://cfstudy.cyworld.com/)
  3. ColdFusion User Group(http://www.cfug.co.kr/)
  4. Alan Jollife and etc, 'The Online Learning Handbook', Kogan Page, pp.3-18, 2001
  5. 박영목, '원격 실시간 교육 시스템 : CARE', 경상대학교 박사학위논문, 2003
  6. 심기섭, '웹 기반의 가상강의 지원 S/W 설계 및 구현', 순천향대학교 박사학위논문, 2000
  7. 심종채, 'WMT를 이용한 WWW상에서 가상교육 시스템 설계 및 구현', 경상대학교 박사학위논문, 2002
  8. 나일주, '웹 기반 교육', 교육과학사, pp.5-30, 1999
  9. 박건영, 'Web 기반하의 원격교육 시스템 발전방향에 대한 고찰', 건국대학교 석사학위논문, 2001
  10. Abdulmototaleb EI Saddik and etc, 'Reusable Multimedia Content in Web-based Learning Systems', IEEE Multimedia, Vol.8, No.3, pp.30- 38, 2001 https://doi.org/10.1109/93.939998
  11. 장수진, 이강수, '웹기반 정보시스템을 위한 웹공학', 한국정보과학회지, 제21권 제3호, pp.51-59, 2003
  12. William Horton, Designing Web-Based Training, Wiley, pp.31-98, 2000
  13. 나일주, '웹 기반 교육', 교육과학사, pp.177-201, 1999
  14. 노명옥, '소프트웨어 개발 노력의 단계별 분배', 경상대학교 대학원 박사학위논문, 2002. 8