초록
대구경 현장타설말뚝에 대하여 하중전이 측정을 수반한 정재하시험, 동재하시험 및 유한차분해석을 수행하여 주면 마찰력 거동특성에 대한 연구를 실시한다. 주면 마찰력은 말뚝과 지반의 상대변위와 직접적으로 관계되므로 임의의 심도에서 측정한 말뚝의 하중전이량과 유한차분해석에 의한 주면지반의 변위와 응력을 이용하여 거동특성을 분석한다. 하중전이측정결과에 의하면 현장타설말뚝 주면을 따라 발휘되는 극한단위주면 마찰력은 중간 깊이인 모래자갈층과 자갈층 상부에서 먼저 나타난다. 또한 동일한 현장타설말뚝에 대하여 동재하시험과 정재하시험을 실시한 결과 주면 마찰력과 선단지지력의 거동특성이 상이하게 평가되었으며, 그 차이점에 대하여 논의한다.
Both static pile load test with load transfer measuring system and the pile dynamic load test are performed to estimate the skin friction and behavior characteristics of a large drilled shaft. And the numerical modeling of large drilled shaft is performed by applying the FDM program. Since the magnitude of friction resistance depends on the relative displacement between soil and shaft, load and displacement at the arbitrary depth along the large drilled shaft are estimated to analyze the correlation. According to the measuring results of load transfer, unit skin friction along the large drilled shaft was fully mobilized at gravel layer in the middle of shaft and the frictional resistance transmitted to bedrock was relatively small. Also, even for the same drilled shaft, the results of PDA and static load test are different with each other and the difference is discussed.