Curriculum Development for Major of Mechatronics for the Accreditation of Engineering Education

공학교육 인증을 위한 메카트로닉스 전공 교육과정의 개발

  • Lee Jeong-Woo (Division of Mechatronics, Samcheok National University) ;
  • Jeong Yeon-Doo (Division of Mechatronics, Samcheok National University) ;
  • Sim Byoung-Min (Division of Mechatronics, Samcheok National University) ;
  • Chae Kyung-Duck (Division of Mechatronics, Samcheok National University) ;
  • Han Seh-Beom (Division of Mechatronics, Samcheok National University) ;
  • Hwang Yeong-Taik (Division of Mechatronics, Samcheok National University)
  • 이정우 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부) ;
  • 정연두 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부) ;
  • 심병민 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부) ;
  • 채경덕 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부) ;
  • 한세범 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부) ;
  • 황영택 (삼척대학교 메카트로닉스 공학부)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

This paper describes the development of curriculum for the division of Mechatronics in Samcheok University to meet the requirement of Accreditation Board for Engineering Education of Korea(ABEEK). The curriculum of the department of mechatronics in South Korea and overseas university is analysed and then the curriculum is developed considering the synergistic combination of mechanical engineering, electronic engineering, control engineering and computer engineering. And then the geopolitical condition of university is reflected in the curriculum. ABEEK requirements for major of engineering are also reflected. As a result, interdisciplinary curriculum that provides analytic capability and pragmatic qualification to students is developed.

이 논문은 한국공학교육인증원의 공학교육인증 요구조건을 만족시키기 위한 삼척대학교 메카트로닉스 공학전공 교육과정의 연구에 관하여 기술하였다. 국내대학과 외국대학의 메카트로닉스 공학전공의 교육과정을 수집하고 분석하였다. 이 분석결과를 이용하고, 기계공학, 전기공학, 제어공학 그리고 컴퓨터공학의 유기적인 결합을 고려한 교육과정을 제시하였다. 더불어 삼척대학교의 지정학적인 조건과 한국공학교육인증원의 인증요구조건을 반영하였다. 그 결과 학생들에게 분석적인 능력과 실무적인 자질을 개발할 수 있도록 하는 다학제간 교육과정을 개발하였다.

Keywords