교육훈련기관 유형별 청년층 취업률 분석

Employment Rate of the Youth in Korea: An Analysis by Types of Education and Training Institutes

  • 발행 : 2005.08.31

초록

이 글에서는 청년층의 노동시장 이행 실태를 취업률에 국한하여 교육훈련기관 유형별로 비교 분석하였다. 이를 위해 각급 교육훈련기관의 졸업생 명단과 고용보험 DB를 결합, 직업력 자료를 구축하여 활용하였다. 또한 4년제대학과 전문대학의 경우에는 수능점수를 확보하여 분석에 이용함으로써, 개인의 능력을 나타내는 주요 변수로서의 수능점수의 노동시장 효과에 대한 검토가 가능하였다. 실증 결과에 따르면, 교육훈련기관간에 취업률의 차이가 존재하며 교육기간이 길어질수록 취업 성과가 양호한 것으로 확인되었다. 또한 4년제 대학의 경우 수도권 소재 여부가 취업률에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 수능점수가 노동시장 성과에 미치는 효과가 큰 것으로 확인되었다. 한편 전공에 따라 취업성과에 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다.

This study aims to examine the transition of the youth to the labor market by types of education and training institutes focusing employment rate. To construct the dataset for the analysis, the list of the graduates from 4-year universities, junior colleges, polytechnic colleges and the graduates from vocational training institutes as of February 2001 has been merged with the database for the insured in the Unemployment Insurance Database. This data enables tracking down of these graduates in terms of their mobility in the labor market. For graduates from universities and junior colleges, their scores on the Scholastic Aptitude Test have been matched. One of major findings is that the longer the schooling period is, the better the employment results are. Among those who finished 4-year universities, those who went to schools in the metropolitan area achieve a relatively better record in job finding than those who attended schools in the local areas. Meanwhile it is confirmed that the SAT score is highly co-related with the performance in the labor market among those who finished 4-year universities. The co-relation of one's major with his/her employment is not negligible also.

키워드