A Study on the Fashion of Islamic Image

이슬람풍 패션에 관한 연구

  • Kim Joeng-a (Dept. of Clothing & Textiles Home Economics, Chonbuk National University) ;
  • Jeong Hyeon-nam (Dept. of Clothing & Textiles Home Economics, Chonbuk National University) ;
  • Yum Hea-jung (Dept. of Clothing & Textiles Home Economics, Chonbuk National University)
  • 김정아 (전북대학교 생활과학대학 의류학전공) ;
  • 정현남 (전북대학교 생활과학대학 의류학전공) ;
  • 염혜정 (전북대학교 생활과학대학 의류학전공)
  • Published : 2005.01.01

Abstract

The purpose of this study is to spread the public recognition for the style of Islamic dress has been ignorantly left and provide this as the basic data for Islamic fashion design. This treatise restricts the Islamic scope into the southeast Asia and confuted the study referring to Islam related books, treatise, domestic and foreign fashion magazines as well as newspaper articles, Internet and screen materials. The study results are as follows: Commonly Islam as a term of religious scope means complex cultural body based on Islam. 1. The Islamic social and cultural images were categorized as (1) conservative and sexual (2) simple, static, decorative and rhythmical (3) dark, violent, bright and amusing image. 2. Islamic nations' style of dress was characterized (1) surface decorative dress (2) practical outer garment (3) trousers style. 3. Both men and women basically put on trousers in children's stories and animations. In case of women, they wear skirts and according a social standing, tunic and caftan style jackets. As for men and women, Dey both wear turbans or chadors but in particular, wealthy classes put on a distinguishable turbans and chadors with splendid accessories. 4. The characteristics of Islamic fashion are lace decoration around a sleeve and the waist or blouse and harem pants with a elastic cord. In addition, they are splendid necklace and ring earings looking old, accessories with big pendants and dragging belts. These examples are shown in collections and streets.

Keywords

References

  1. 가토 히로시. (1948). 남규형, 조형렬 옮김 (2001). 이슬람 그들은 누구인가. 도서출판 고도
  2. 권삼윤. (2001). 자존심의 문명. 이슬람의 힘. 동아일보사
  3. 김동문. (2001). 이슬람의 얼굴. 예영 커뮤니케이션
  4. 김문영, 조우현. (2003). 유라시아 지역 바지 구조의 계보. 복식학회, 53(7), 95-109
  5. 김정위. (1981). 이슬람 문화사. 대학예술사
  6. 라사라교육개발원 저. (2000). (축제 . 종교 . 결혼의상) 세계 각국의 민속의상-The world of folk costume-. 라사라 패션정보
  7. 류기주, 김민자. (1992). 인체에 대한 미의식에 따른 복식형태 -고대이집트에서 낭만주의시대까지-. 한국의류학회, 16(4), 357-369
  8. 박금주. (1992). 팔레스타인 여성 복식 고찰. 한국복식학회, 19, 195-207
  9. 박춘순. (1998). 바지의 문화사 민속원
  10. 손주영, 김상태. (2002). 중동의 새로운 이해. 도서출판오름
  11. 윤명자. (1992). 현대 패션의 Orientalizm-'80년대 파리 프레타포르테 콜렉션을 중심으로-.이화여자대학교 의류직물학과석사학위논문
  12. 윤영관. (2001). (나를 사로잡은) 이슬람. 김영사
  13. 이남희. (1978). 고대서아시아의 복식에 관한 연구, 한국의류학회; 12(1), 1-15
  14. 이유순. (2003, 4. 3). 전쟁과 패션- 패션 코드의 형성. 삼성디자안넷.자료검색일 2003, 9. 7, 자료출처 http:// www.samsungdesign.net
  15. 이희수, 이원삼 외. (2003). 이슬람 청아출판사
  16. 장영세. (2003). 페르시아 복식 중 Kandys와 Persiandress의 문제점에 대한 연구. 패션비즈매스, 7(2). 15-25
  17. 정수일. (2002). 이슬람문명. 창작과 비평사
  18. 조너선 볼륨, 셰일라 블레어. (1997). 강주헌 옮김. (2003). 이슬람미술. 한길아트
  19. 조규화. (1987). 복식미학. 수학사
  20. 최영길. (2000). 이슬람문화. 알림
  21. 한국이슬람학회. (2002). 끝나지 않은 전쟁. 청아
  22. 황춘섭. (1986). 민속의상. 수학사
  23. 石山彰, 久保田陽子. (2003). アジアの民族衣裝. 小峰書店
  24. ブリュノ.デュ.ロゼル, 西村愛子. (1995). 20世紀のモ-ド史. 平凡社
  25. 千村典生.(2001).ファッションの史. 平社社
  26. A . ラシネ,石山 彰. (1993). 世界の服節(1)-民族衣裝 2. マ ール社
  27. James Laver, De LA Haye, Amy, Tucker, Andrew. (2002). Costume & fashion. W W Norton & Co Inc
  28. Kennett, Frances. (1995). Ethnic dress. Facts on File
  29. R.ターナー.ウィルコックス, 石山 彰. (1989). モードの歷史. 文化出版局
  30. Stewart, Desmond. (1998). 이슬람. 한국일보타임-라이프 편집부
  31. Phyllis Tortora, Keith Eubank. (1998). Historic costume. Fairchild