The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 8 Issue 2
- /
- Pages.41-51
- /
- 2005
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Development of an Web-Based English Learning System for Middle Schools
웹에 기반한 중학교 영어학습시스템의 개발
- Received : 2004.08.11
- Accepted : 2004.11.24
- Published : 2005.03.30
Abstract
Although distance education system based on WBI theory has already been generalized in domestic universities and some private academical institutes, the use of the system in the real fields of schools is in the early stage now. In this paper, we develop a model of English learning system for middle school students and improve students' learning methods through the system. The system also makes students study all the learning topics which they choose in the system freely and repeatedly. It was applied to the middle school students. The analysis of the application showed the following results. First, it was very effective for students to achieve the learning objectives of the course of English. Second, the system made students improve their abilities to study English and also increase their abilities to surf the Internet and glean useful information. Third, the system made it possible for students to accomplish individual learning.
WBI 프로그램에 바탕을 둔 학습시스템이 국내대학이나 규모가 큰 사교육기관에서 사이버대학이라는 형태로 현재 일반화 되었지만, 아직도 학교 현장에선 적절한 학습자료나 시스템 구성의 미비로 인해 활용이 미진한 상태다. 이에 본 논문에서는 웹에 기반을 둔 중학교 영어교과 수업모형을 개발해, 실제 수업현장에서 활용하여 이를 통해 교수 학습 방법을 개선하고, 개별학습과 반복학습을 가능하도록 하는데 중점을 두었다. 이를 위해 원격교육용 학습시스템을 설계하여 구현한 후, 이를 실제 현장에서 적용한 결과, 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 개발된 시스템이 영어과의 학습목표 달성에 효과적이었다. 둘째, 원격학습 시스템을 통해 교과학습능력 증진뿐만 아니라 인터넷 사용능력도 함께 키울 수 있었다. 셋째, 개별화 교육이 이루어졌다.
Keywords