A Study on Relationship of Computer Games and Study Achievement

컴퓨터 게임과 학업성취도와의 관계 연구

  • Received : 2005.05.06
  • Accepted : 2005.06.22
  • Published : 2005.07.31

Abstract

Educational objectives are the most important items because not only they must be decided first in the circulation process of curriculum but also they should be the basis for the process of curriculum. The establishment of objectives is very important because it can determine success or failure of computer education. In this paper, questionnaire research is conducted and analyzed for male students of middle schools in Chungbuk province, Korea to determine that it's reasonable for computer games to be perceived negatively. The results of the research are as follows. 48% of them are represented to play computer game almost everyday, and 8% to play it scarcely. So most of students are enjoying it regardless of their grade. If students whose grades are ranked upper level start playing games, they're tend to quit it within 1 or 2 hours. And they enjoy role-playing or simulation game. In general, they do not play action games. If their grades are ranked lower level start playing games, a lot of them continue to play longer than 3 hours like game addict. And in this level, there exist students who barely play games. In middle level, there are no apparent characteristics. According to the result of the research, there is no correlation between frequency of playing games and academic achievements. So it's no problem to relieve worries if one often play computer games, his or her grade will get down. In case that the grades of students are ranked upper level, however, there are few who continue to play games longer than 3 hours.

본 연구에서는 충북 지역 남자 중학생을 대상으로 컴퓨터게임과 학업성취도와의 관계여부를 조사하였다. 조사 대상 학생 중 48%정도가 '컴퓨터게임을 거의 매일 한다'고 응답했고 '컴퓨터게임을 거의 하지 않는다'고 응답한 학생은 전체의 8% 정도였다. 공부를 잘하든 못하든 대부분의 학생들이 컴퓨터게임을 즐기고 있었으며 그 중 상위권 학생들은 한번 게임을 시작하면 1~2시간 이내에서 게임을 마치는 성향을 보였고, 롤플레잉 게임이나 시뮬레이션 게임을 즐기고 액션 게임은 거의 하지 않는 것으로 나타났다. 그리고 성적이 하위권인 학생 중에는 컴퓨터게임을 거의 하지 않는 학생이 상대적으로 많았고, 한 번 게임을 시작하면 3시간 이상 계속하는 게임 중독의 성향을 보이는 학생도 많았다. 또한 성적이 중위권인 학생들은 특이한 차이를 나타내지 않았다. 설문 조사 결과 컴퓨터게임을 자주하는 것과 학업성취도 간에는 관계가 없음을 알 수 있었다. 컴퓨터게임을 자주한다고 해서 성적이 나쁠 것이라는 우려는 하지 않아도 될 것 같다. 다만 공부를 잘하는 학생 중에 컴퓨터게임을 시작해서 3시간 이상 지속하는 학생의 비율은 상당히 적은 것으로 나타났다.

Keywords