Analysis on the Basis of the Characteristics Poststructural-Cognizance Expressed in Fashion Design(I)

복식디자인에 표현된 포스트구조주의적 인식특성 분석(I)

  • Kwan, Jung-Sook (Dept. of Clothing & Textiles, Kyungpook National University)
  • Received : 2005.10.17
  • Published : 2005.12.31

Abstract

Diverse and complicated trends of fashion design which were initiated at the latter part of the 20th century have been evolving in the cultural framework of Postmodernism. At this point of time, Poststructuralism, with its aims to interpret and understand modern fashion design, is a new system of thinking that reveals the contradictory aspects of rationalistic Western philosophy and accepts uncertainty and disorder as they exist. The main purpose of this study is to examine the various theoretic systems and characteristic concepts of Poststructuralism, and supply a new cognizance frame to understand the processes of fashion design with free and varied notions of deconstruction and generation, in place of the former systematic and consistent interpretation of meaning. Concerning fashion design, analysis of theories and analysis of contents. By probing and examining deconstruction theory, 'I'-other theory, textual theory, and nomadic thinking, the concepts of cognizance are classified into Nonboundariness, Otherness, and Textualism. The theoretic foundation for this analysis and classification is supplied by Derrida's deconstructional philosophy, Lacan's mental analysis, Bartes's textual theory, Deleuze's change and generation theory, together with other theories of Poststructuralism. In analysis of theories, a cognizance frame is proposed that can categorize the concepts, derived from various theories of Poststructuralism, as traits expressed in fashion design.

Keywords

References

  1. 강수미 (1999) 후기모더니즘의 '회화성'에 대한 해체와 의미생성 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  2. 경은주 (1995) 현대복식에 표현된 해체주의적 표현방법. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  3. 국제섬유신문 (2004) 기능성 높이고 여성미 강조한 디자인 많아. 4. 12. http://www.itnk.co.kr
  4. 권영걸 (1985) 후기산업디자인론. 디자인, 1, 36
  5. 권자영 (2000) 현대 영국패션의 조형성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  6. 권정숙 (2004) 패션 일러스트레이션에 나타나는 들뢰즈의 포스트구조주의적 특정 연구. 복식, 54(4), 86-93
  7. 김민자 (1998) 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(2)' 복식, 38, 369-383
  8. 김성곤 (1988) '탈구조주의의 이해' 민음사, 서울, pp.16-17
  9. 김욱동 (1997) '포스트모더니즘과 포스트구조주의', 현암사, 서울, pp.60-61
  10. 김원갑 (1991) 현대 건축 이론에 미친 아방가르드 이론과 과학패러다임의 영향에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 박사학위논문
  11. 김종일 (1999) 포스트구조주의적 인식에 따른 건축형태의 해석과 표현에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  12. 김주영 (1995) 현대복식에 나타난 해체주의. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 김주현 (1999) 현대 복식에 나타난 해체주의적 표현과 그 수용에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  14. 김지연 . 전혜정 (1997) 복식에 나타난 해체주의 양식연구. 복식, 32(3), 293-312
  15. 김혜정 (1997) 해체주의 건축양식과 현대복식의 관계에 관한 연구. 대한가정학회지, 33, 89-100
  16. 김혜정 (2004) 21세기 현대패션에 나타난 타영역과의 상호텍스트성에 관한 연구. 복식, 54(2), 105-119
  17. 김혜정 . 임영자 (1998) 현대 건축의 형태구성과 해체주의 복식의 특성에 관한 연구. 복식, 40, 137-149
  18. 나수임 (1997) 의류광고의 기호학적 의미분석 . 상명대학교 대학원 박사학위논문
  19. 디지털 타임즈 (2003) 디지털 신인류. 7.29. http://www.dt.co.kr
  20. 문영대 (2004) 포스트모던 패러디 현상 연구, 교육이론과 실천,13(3), 315-337
  21. 민성원 . 최유진 (1998) '현대사상', 도서출판 우석, 서울, p.34
  22. 박상선 (1996) '데리다', 서광사, 서울, p.54
  23. 박현신 (1998) 카오스 . 프랙탈적 사고에 기초한 의상의 해체 경향에 관한 연구. 복식, 38, 179-192
  24. 백승욱 . 이재경 . 이재우 . 이진경 . 신현준 . 허재영 (1995) '철학의 탈주'. 새길, 서울, p.56
  25. 이광래 (1989) '해체주의란 무엇인가' 교보, 서울, p.13
  26. 이상철 (2003) 하이퍼텍스트의 이론에 대한 고찰. 국어교육, 11, 153-182
  27. 이영재 (2000) 1990년대에 스트리트 패션에 나타난 해체주의 경향. 경희대학교 대학원 박사학위논문
  28. 이정우 (1999) '시뮬라크의 시대'. 거름, 서울, p.41
  29. 이정후 (1998) 포스트모더니즘 패션에 나타난 볼확정성. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  30. 이정후 . 양숙희 (1997) 현대 일본복식에 나타난 선 미학적 경향에 관한 연구, 한국의류학회지, 21 (7), 1184-1195
  31. 이진경 (2002) '노마디즘 I'. 휴머니스트, 서울, pp.91-107
  32. 이화여자대학교 기호학연구소 (1998) '모드의 체계', 동문선, 서울, p.19
  33. 이혼주 (1994) 후기구조주의에서 <주체>의 문제. 언어와 사회, 7, 59-65
  34. 윤호병 (1996) '초(超)구조주의란 무엇인가?' 현대미학사, 서울, p.53
  35. 장애란 (2002) Hussein Chalayan의 실험적 디자인 복식, 52(2), 91-107
  36. 장태수 (1990) '구조주의의 이론', 도서출판 인간사랑, 서울, p.19
  37. 정해원 . 조현신 (2001) 기초조형 & Illusion 하이퍼텍스트의 구조적 특성을 통해 살펴 본 조형성 2001년 아세아조기조형연합학회 한국대회 및 춘계학술대회 연구논문발표집, 63-66
  38. 전경갑 (1993) 후기구조주의에 대한 인식론적 비판. 부산수산해양대 논문집, 49, 65-81
  39. 전명현 . 정연전 (1999) 벅민스트 풀러가 현대 건축에 미친 영향에 관한 연구. 한국실내디자인학회지, 19, 45-52
  40. 정현숙 (1995) 패션에 표현된 포스트모더니즘 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
  41. 정형철 (2003) '하이퍼텍스트 이론'. 부산외국어대학교 출판부, 부산, pp.32-38
  42. 조선일보 (2003) 다리를 도둑맞은 남자' 8. 12. http://www.chosun.com
  43. 최지영 . 간호섭 (2003) 잡노마드의 문화와 패션스타일에 관한 연구. 복식, 53(1), 129-141
  44. 최현무 (1984) '프랑스 현대 비평의 이해'. 현암사, 서울, pp.265-267
  45. 한윤숙(2000) 21세기 디지털 유목민 문화에 나타난 현대 패션디자인 연구. 세종대학교 대학원 박사학위논문
  46. 함윤섭 (2003) 디지럴패러디의 사회적 의미와 미래예측에 관한 연구. 한국디자인 문화학회지, 9(4), 1-12
  47. Bolton, A. (2002) 'The Supermodern Wardrobe'. V&A Publication London, pp.36-41, p.65
  48. Gotscho (2003) 대림 미술관 홍보 포스터
  49. Lipovetsky, G. (1994) 'The Empire of Fashion: Dressing Modem Democrecy Princeton'. Priceton University Press, Priceton
  50. Margiela, M. (1997) 'Street Magazine Maison Martin Margiela', Maison Martin Margiela, Paris, p.12
  51. Philips, K. (2000) 'New Nomads 010 Publishers'. Rotterda, NewYork. pp.34-41