Abstract
In Bluetooth version 1.0, the frequency hopping algorithm was such that there was one piconet, using a specific frequency, resolving the frequency depending on the part of the digits of the device clock and the Bluetooth address. Basic pattern was a kind of a round-robin using 79 frequencies in the ISM band. At this point, a problem occurs if there were more than two devices using the same frequency within specific range. In this paper, we proposed a software-based adaptive frequency hopping method so that more than two wireless devices can stay connected without frequency crash. Suggested method was implemented with HDL(Hardware Description Language) and automatically synthesized and laid out. Implemented adaptive frequency hopping circuit operated well in 24MHz correctly.
기존의 블루투스 버전 1.0에서의 주파수 호핑방식은 하나의 피코넷에서 특정한 주파수를 사용하여, 디바이스의 클럭과 주소의 특정한 영역의 정보를 참조하여 결정되는 알고리즘을 가지고 있었다. 기본적인 호핑 패턴은 ISM 밴드의 79개의 주파수를 pseudo-random 방식으로 나열하는 것이었다. 이때 발생하는 문제점은 주위에 같은 호핑 주파수를 사용하는 다른 무선 디바이스가 있는 경우 하나의 주주파수 호핑(adaptive frequency hopping) 방식은 이러한 문제점을 해결하여 두 가지 이상의 무선 디바이스가 공존하여 채널을 사용할 수 있도록 한다. 제안된 방식은 HDL로 구현되어 자동합성되었으며, 자동 레이아웃 되어 검증되었다. 제안된 방식은 구현의 주체가 될 블루투스 디바이스 주파수인 24MHz에서 정상적으로 동작하였다.